#grønnpose

Sendt inn av
Saatchi & Saatchi
Kunde
Oslo Kommune, Renovasjonsetaten
Medieplassering
Nett, kino, boards, print, Øyafestivalen
Matavfall i grønn pose blir til buss-drivstoff i Oslo. I målgruppen 20-35 er mange dårlige på kildesortering av matavfall, men desto flinkere til å legge ut matbilder på Instagram. Vi ville bruke denne litt irriterende trenden til noe positivt. Istedet for å kritisere en etablert adferd, hang vi oss på den. Vi ba matinstagramerne om å tagge bildene sine #grønnpose, for å minne nye og gamle kildesorterere om den grønne posen i forbindelse med måltider, og for å bevisstgjøre dem om miljøgevinsten. Stand/event: #grønnpose ble sparket igang på Øyafestivalen. På standen kunne man delta i matworkshops med matinstagrammeren @idafrosk. Sammen med mathallen-standen oppfordret vi alle på øya til å tagge festivalmatbildene sine med #grønnpose. Dette ga 30-bussen drivstoff til å komme seg gjennom byen live på storskjerm på standen. Premier ble utløst langs ruten. Premier hadde vi også til de som ikke var like interessert i idafrosk- og matbildeinter. Den mer analoge "Grønn Prix" var en annen måte å lære om matvfall-grønnpose-bussdrivstoff på. På en 2-player bilbane ga man hver sin 30-buss drivstoff ved å treffe dunken med grønne poser i form av grønne baller. Dagens og festivalens beste rundetider ble premiert.

Bidragsytere

  • Christopher Køltzow
    Webdesign
  • Patrik Bergfjord
    Planner
  • Linus Hjellström
    Art Director
  • Anna Berg Gjendem
    AD-assistent
  • Håkon Fretheim
    Producer
  • Rune Sandnes
    Webutvikling
  • Jon Fredrik Sandengen
    Konsulent
  • Gry Bækkelund
    Prosjektleder
  • Eiliv Gunleiksrud
    Webdesign
  • Joe Langdon
    Annet (må beskrives)
  • Elisabeth Vollan
    Ansvarlig hos kunde
  • Snorre Martinsen
    Art Director
  • Øyvind Waage
    Kreativ leder