Gule Sider - Prosjekter

Sendt inn av
McCann/Drive/SDG
Kunde
Eniro
Medieplassering
Tv, web, bannere, blogger
Gult er kult! Utfordring Gule Sider har et vesentlig mindre markedsbudsjett enn Opplysningen 1881, og en brøkdel av Googles innovasjonsbudsjett. Gule Sider fremstår som en litt gammeldags og støvete katalogprodukt. De fleste er enige om at Gule Sider er kjedelige, men nyttige. Vi har ikke noen hovedrolle i folks liv, men kan spille en viktig birolle som den gode hjelperen. Og bør derfor kunne ha en målsetting om å bli den prefererte søketjenesten for alle nordmenn som vet hva de leter etter. Løsning Vi ønsket å formidle denne nytteverdien på en sjarmerende og leken måte som kunne begeistre og engasjere både brukere og kunder. Det kreative konseptet tar utgangspunkt i nordmenns egen kreativitet: Vi driver med mange spennende og morsomme ting som gleder både oss selv og andre. Vi ønsker alle prosjekter i dette landet lykke til. Trenger du noe, finner du det hos Gule Sider. Og i stedet for å svi av alle pengene med en klassisk reklamekampanje på tv, ønsket vi å bygge opp et fenomen. Derfor iscenesatte vi fem relativt spektakulære prosjekter: ”På vannski bak danskebåten”, ”Hundeolabil”, ”Fuglekassemaling”, ”Pimp my Traktor” og ”Flyttelass”. Vi produserte egne blogger, postet informasjon på Facebook og twitret om det som skulle skje. Ettersom filmopptakene ble gjennomført, spredde ryktet og filmsnutter seg via VG-snutter, Youtube, lokalaviser, NRK-nyhetene, Nytt på Nytt etc. Basert på eventene vi iscenesatte, lagde vi to lange og tre korte tv-reklamer som gikk på lufta i starten av oktober. Samtidig startet vi bannerannonsering av kampanjesiden hvor folk selv kan legge ut sine prosjekter, se morsomme filmer, stemme og dele opplevelsene med hverandre. Hver måned kårer vi en vinner som får 10.000 kroner og sjansen til å være med i en Gule Sider-reklame. På radio valgte vi å kommentere andre annonsørers radiospotter. ”Trenger du (det du akkurat hørte om), så finner du det hos 1880 fra Gule Sider.” Spottene er så korte at vi har tredoblet frekvensen uten å øke mediebudsjettet. Resultat Kampanjen har fått ekstremt mye oppmerksomhet og positiv omtale i sosiale medier. Dermed fikk også reklamefilmene høyere oppmerksomhet enn mediespendingen skulle tilsi. Etter åtte uker konkurrerte over 200 hjemmelagde prosjektfilmer om å bli plukket ut til å være med i kampanjen. Samtidig hadde over 320 000 unike besøkende på kampanjesiden sørget for over 600 000 visninger av prosjektfilmer. Det kommer stadig inn nye bidrag, og vi kårer stadig nye vinnere, i det som nå har blitt en kampanje som nesten lager seg selv. Gule Siders selgere opplever at det er lettere å få kundene i tale. De kan dessuten fortelle at trafikken på gulesider.no har økt med nesten 4 %. Og at 4 % flere velger å ringe Gule Sider 1880, selv om 1881 og 1888 til sammen bruker 20 ganger så mye på å markedsføre sine nummer. Gule Sider har med andre ord oppnådd veldig mye for veldig lite, så fenomenet fortsetter i 2010. Vi gir oss nemlig ikke før gult er kult!

Bidragsytere

  • Paal Tarjei Aasheim/Marius Zachariasen
    Konsulent
  • Torbjørn Kvien Madsen/Kari Breidal
    Tekstforfatter
  • Martin Thorsen/Anna Enge
    Art Director
  • Lars Johannesen/Arnt Christian Hansen, Lise Scheele, Peder Andreas Nilsen
    Webutvikling
  • Merethe Brunsell/Pia Christina Dybendal
    Prosjektleder
  • Aptoma
    Webutvikling
  • Kristoffer Carlin
    Regissør
  • Jannecke Nordskog
    Producer
  • Hocus Focus
    Annet (må beskrives)
  • Tomas Naug
    Lyd