Som KF-medlem får du eksponering på Kreativt Forum og i vår byråguide, faglig inspirasjon og sosialt påfyll, i tillegg til praktisk informasjon om juridiske avtaler og bransjestandarder.
Handelens Miljøfond er organisert som en uavhengig forening, og er næringslivets verktøy for å redusere bruk av plastbæreposer og andre miljøproblemer som er forbundet med bruk av plast. Fondet skal (med 300 - 400 millioner kroner i året) støtte prosjekter som jobber for å redusere plastforsøplingen. Medlemmene i fondet er butikker som selger plastbæreposer, og nå tar disse miljøansvar.
Oppgaven var å utvikle en full visuell identitet for Handelens Miljøfond. Både som en egen merkevare, men i tillegg også et 50-øre miljømerke som skulle implementeres på plastposer hos alle dagligvarebutikker i Norge.
Konsept
Handelens Miljøfond handler om reduksjon av plastforsøpling, og økning av ressursutnyttelsen av plast. Med gjenskapelse som konsept, har den visuelle identiteten fått et enkelt utgangspunkt med 4 elementer. (To buede streker, et blad og en pil.) Disse symboliserer de 4 grunnelementene i naturen. Sammen danner de grunnlaget for det nye ikonet som sees på nesten alle plastbæreposer idag.
Dette enkle grafiske ikonet med kun 4 elementer i seg, er utgangspunktet til animerte historiefortellinger som aktivt brukes i ulike design og digitale kommunikasjonsflater. Animasjonene er med på å forsterke ambisjonene og målet til Handelens Miljøfond.
Det er viktig å bruke det enkle man har til å gjenskape noe nytt.