Handelens miljøfond

47072 ca2c8 original
47078 8467e original
47084 19d1f original
47087 2415c original
47090 b0fdf original
47093 66e1c original
47096 23ffc original
Sendt inn av
ANTI AS
Kunde
Handelens Miljøfond
Handelens Miljøfond er organisert som en uavhengig forening, og er næringslivets verktøy for å redusere bruk av plastbæreposer og andre miljøproblemer som er forbundet med bruk av plast. Fondet skal (med 300 - 400 millioner kroner i året) støtte prosjekter som jobber for å redusere plastforsøplingen. Medlemmene i fondet er butikker som selger plastbæreposer, og nå tar disse miljøansvar. Oppgaven var å utvikle en full visuell identitet for Handelens Miljøfond. Både som en egen merkevare, men i tillegg også et 50-øre miljømerke som skulle implementeres på plastposer hos alle dagligvarebutikker i Norge. Konsept Handelens Miljøfond handler om reduksjon av plastforsøpling, og økning av ressursutnyttelsen av plast. Med gjenskapelse som konsept, har den visuelle identiteten fått et enkelt utgangspunkt med 4 elementer. (To buede streker, et blad og en pil.) Disse symboliserer de 4 grunnelementene i naturen. Sammen danner de grunnlaget for det nye ikonet som sees på nesten alle plastbæreposer idag. Dette enkle grafiske ikonet med kun 4 elementer i seg, er utgangspunktet til animerte historiefortellinger som aktivt brukes i ulike design og digitale kommunikasjonsflater. Animasjonene er med på å forsterke ambisjonene og målet til Handelens Miljøfond. Det er viktig å bruke det enkle man har til å gjenskape noe nytt.

Bidragsytere

  • Mats Ottdal
    Kreativ leder
  • Kristoffer Eidsnes
    Grafisk Design
  • Kristin Grimstad
    Konsulent