Hjerteknuser

5061 81662 original
5063 bb891 original
Sendt inn av
Anorak
Kunde
Kaizers Orchestra
Medieplassering
NRK P3, P3 Urørt, Spotify, Plakatkampanje, DM
Medalje
Gullblyanten 2010
Gull, Publikasjoner og media
Bakgrunn: I januar 2011 kom Volum.1 av Kaizers Orchestra sin trilogi «Violeta, Violeta». Vår oppgave var å bruke andresingelen «Hjerteknuser» fra dette albumet for å engasjere fansen, promotere bandet, trilogien og konserten i Oslo Spektrum i april. Piratkopiering er et kjempeproblem for band og artister. Også i Norge. Fans vil uansett få tak i det de vil gratis. Selv før musikken er å finne i butikken. Derfor handler det ikke om å begrense nedlastingen, men om å engasjere de i artisten og musikken. Selv om Kaizers Orchestra er kjent for å ha Norges mest trofaste fans er de intet unntak. Ideen og gjennomføringen: Lenge før det nye albumet til Kaizers Orchestra var ferdig innspilt, begynte vi å nøysomt planlegge en annerledes lansering. Ideen var denne: Dersom en låt ikke eksiterer på verken vinyl, kassett, cd eller i digitalt format, men kun som noteark. så er den eneste måten å høre den på, ved å spille den selv. En måned før den offisielle lanseringen av singelen «Hjerteknuser» begynte vi å spre notearket til låta. Via torrentsider, forumer, plakater, fax og mail. Vi utfordret band til å gjøre en cover før de hadde hørt originalen. For den eksisterte ikke enda! Den som lagde den beste coverversjonen av låta som ingen hadde hørt, vant å få gi ut låta på plateselskapet til Kaizers samt og få spille live med Kaizers Orchestra på P3-sessions. For å gjennomføre konkurransen inngikk vi et samarbeid med NRK P3. Konkurransen hadde høy redaksjonell verdi og ble et fast innslag i hele konkurranseperioden med faste spotter som fikk tung rotasjon. I tillegg ble invitasjoner og plakater sendt ut til musikkskoler over hele Norge. Flere usignerte band ble også spesifikt invitert for å skape bredde i sjangre og bidrag. Alle bidrag ble lastet opp på P3 Urørt sine sider. Her kunne man høre og stemme på alle bidragene. Resultater: Singelen «Hjerteknuser» gikk rett inn på 2.plass i iTunes som den raskest selgende singelen til Kaizers noensinne. 109 bidrag i konkurransen(!) 3 av coverbidragene er nå A- og B-listet på P3 4 av coverbidragene er gitt ut som egne singler Topp ti listen til P3 Urørt hadde 10 Hjerteknuser bidrag. 100% økning av fans på Facebook 100% økning av fans på Twitter #Kaizers og #Hjerteknuser to av de mest populære hashtags i oktober Oslo Spektrum utsolgt. Konserten har kun blitt annonsert på FB foreløpig. Vinnerbidrag i konkurransen: http://www.youtube.com/watch?v=y-J_w8rZwR4 Link til bidrag på youtube: http://www.youtube.com/watch?v=wcwXvxWG7oQ Kaizers Orchestra - Hjerteknuser: http://www.youtube.com/watch?v=NpEqdoZC7qQ Kaizers på lydverket - Om konkurransen: http://www.nrk.no/lydverket/se-lydverket-na-7/

Bidragsytere

  • Kaizers Orchestra
    Musikk
  • NRK Urørt
    Produksjonsbyrå
  • Jens-Petter Aarhus
    Kreativ leder
  • Simen Idsøe Eidsvåg (Hoge)
    Kreativ leder
  • Eirik Johansen
    Art Director
  • Tone Helene Angsund (Starcom)
    Planner
  • Jens Jørgen Krogsveen
    Kreativ leder
  • Anders Gudmundstuen
    Kreativ leder
  • Petroleum Records
    Annet (må beskrives)