Som KF-medlem får du eksponering på Kreativt Forum og i vår byråguide, faglig inspirasjon og sosialt påfyll, i tillegg til praktisk informasjon om juridiske avtaler og bransjestandarder.
Statens vegvesens holdningsarbeid har skapt resultater: I dag holder 6 av 10 fartsgrensen. Men fortsatt er for høy fart årsaken til 4 av 10 dødsulykker. Det skyldes ikke råkjøring – men alle som tenker det er greit å ligge litt over. Forskning viser at vår adferd i trafikken påvirkes av sosiale normer. Det er faktisk fordi vi tror høyere fart er normalt for «alle andre», at vi selv kjører for fort. Statens vegvesen ville bruke denne sosiale mekanismen i en kampanje for å endre holdninger. Budskapet var «flertallet holder fartsgrensen», med mål om at flere ville senke farten, og bidra til tryggere veier for alle. Utfordringen med denne oppgaven var ikke bare at den var komplisert – det er også dørgende kjedelig å høre at du skal gjøre som alle andre. Vår løsning ble å oversette trafikkdata, forskning og statistikk til et pedagogisk bilde som alle kunne forstå, som også var gripende nok til å motivere til adferdsendring.