Holder du ut med meg?

Sendt inn av
T/A POL
Kunde
DNB
Medieplassering
TV, SoMe
Det er mye fokus på gründere som tør ta sjansen på å starte opp noe nytt. Det mange glemmer, er de folka som står bak gründerne igjen. Kjærester og familie som må ofre mye for at gründeren skal lykkes. De som tar støyten på hjemmebane og blir med på alle oppturer og nedturer. Denne kampanjen fra DNB, var til dem som tror. For Eirk Magnus sin del, betød det å tro, å si opp jobben som journalist i Oslo og bli med konen sin, Tamara og deres to barn, til Lofoten. For at hun skulle få sjansen til å sette drømmen sin ut i livet. Hun startet Lofoten Seaweed som utnytter tangen i havet og lager spiselige, bærekraftige produkter. Han sa selv at han var villig til å sette «sitt liv på vent,» for at hun skulle få skinne. Derfor ble han ikke overrasket eller mistenksom når DNB tok kontakt med familien, får å tilsynelatende lage en «gründerkampanje» om hvor flink og viktig konen hans var. Det hele var avtalt spill, hvor konen, kunden og filmcrewet visste at de egentlig lager en film om han. Alle viste det, bortsett fra Erik Magnus. Det ble en utfordring å skjule at han var hovedpersonen, siden han måtte være med i så mange scener. Første visning: Filmen som takker Erik Magnus ble første gang vist på det som Eirk Magnus trodde var et lanserings-event for et nytt produkt. Her var både familie og samarbeidspartnere samlet. Senere gikk akkurat samme film på TV som en tradisjonell reklamefilm. Som en hyllest til Eirik Magnus og alle andre som fungere som et skjult «støtteapparat» Samtidig ble onlinefilmen med «hele historien» postet i sosiale medier. Det var der vi fikk se totaliteten, og hvorfor reklamefilmen på TV var så spesifikk som den var. Kampanjen var avhengig av samspillet mellom filmen i SoMe og Filmen på TV. 2 ulike filmer, med hver sin den av historien. Kampanjen fikk fantastiske resultater. Både for DNB og Lofoten Seaweed. Allerede første dag repostet Næringsminister Trine Schei Grande onlinefilmen. Jonas Gahr Støre dro til Lofoten Seaweed for å starte valgkampen i lokalvalget 2019. De ble invitert på Næringslivsmesser for å snakke om bærekraftig matproduksjon og lanserer nå et produkt i samarbeid med Sørlandschips. Filmen er sendt inn i Online film, siden det er online filmen som er hovedelementet i kampanjen. Men det er vanskelig å bedømme ideen, uten å se den i sammenheng med filmen som ble vist på lineær TV. Derfor er denne også lagt ved i innsendelsen.

Bidragsytere

  • Thorbjørn Ruud
    Art Director
  • Petter Bryde
    Tekstforfatter
  • Monika Augustsson
    Konsulent
  • Ina Egelandsdal
    Prosjektleder
  • Ole Jakob Bø Skattum
    Grafisk Design
  • Motionblur
    Produksjonsbyrå
  • Kavar Singh
    Regissør
  • Nils Windfeldt
    Regissør
  • Espen Horn
    Producer
  • Maja Flåtten
    Ansvarlig hos kunde
  • Trude Myrvang Paaske
    Ansvarlig hos kunde
  • Henrik Pedersen
    Klipp
  • Andreas Johannessen
    Filmfotograf
  • Aleksander Aurdal
    Prosjektleder