Hvem ser meg

Sendt inn av
Headspin Communication
Kunde
Nasjonal kompetansetjeneste for aldring og helse
Medieplassering
Facebook (ubetalt)
Medalje
Gullblyanten 2015
Diplom, Samfunn
At demens kan ramme relativt unge voksne er lite kjent, og ikke minst tabubelagt. Når sykdommen rammer i 40-50 årsalderen er imidlertid konsekvensene andre enn for eldre – og hvert år opplever rundt 100 barn i Norge at en av foreldrene får demens. Aldring og helse hadde behov for å kommunisere at demens er en sykdomsgruppe som kan ramme i ung alder, samt belyse noen av utfordringene dette har for barn av foreldre med demens. Løsningen skulle snakke både til barn (6-12 år) og voksne, men i hovedsak på barns premisser. Løsningen ble en animasjonsfilm om en jente med en dement mor, og kosebamsen «Huske». Uten å male et skremmende bilde av sykdommen eller dra endelige konklusjoner forsøkte vi med et barns egne ord å belyse noen av tankene som kan strømme gjennom et lite hode når en fremmed situasjon dukker opp, og en av foreldrene plutselig forandrer seg. Filmen er første ledd i en på sikt større kampanje rettet mot målgruppen. Foreløpig er filmen kun distribuert via Aldring og helses egen facebook-konto, men i løpet av 2016 skal en dedikert kampanjeside få liv og innhold, sammen med mange andre kommunikasjonstiltak.

Bidragsytere

  • Stein Likvern
    Illustrasjon
  • Klaus Nystad
    Art Director
  • Per Ole Aabakken
    Tekstforfatter
  • Ole-Marius Lakselv
    Regissør
  • Per Ole Aabakken
    Regissør
  • Anette Skjegstad
    Prosjektleder
  • Morten Fiskvik
    Konsulent
  • Ole-Marius Lakselv
    Annet (må beskrives)
  • Herman Simpson
    Mix
  • Kent Skorstad
    Annet (må beskrives)
  • Anders Valaker Tisthamar
    Webutvikling
  • Matteo Di Cappua
    Grafisk Design