Hvordan en samlet film- og kinobransje fikk folk tilbake til kino i pandemien

Sendt inn av
Anorak
Kunde
Kino-Norge
Ved pandemiens inntog i mars 2020 måtte norske stengte kinoer dørene, og det var uvisst når de ville åpne igjen. Med strømmegiganter som ble stadig mer konkurransedyktige, var film- og kinobransjen bekymret for endring i seervaner under pandemien. Ville folk komme tilbake på kino i periodene når samfunnet åpnet opp igjen? Det var ingen selvfølge. Åtte aktører fra film&kinobransjen gikk derfor sammen om en ny markedsføringssatsning for å trekke publikum tilbake. Sammen ville de stå sterkere enn hver for seg.<br /><br />Målet var å selge cirka 1.9mill billetter i oktober-november. Kommunikasjonsmålene var høy liking, ad recall og vurdering. Disse målene var vanskeligere å tallfeste ettersom satsningen var ny, men vi skulle minimum nå benchmark. <br /><br />Vi lente oss på forskning om at emosjonelle kampanjer høster flere langsiktigte effekter enn rasjonelle. Strategien var å spille på alt det unike ved kino: være sammen med andre, bilde og lyd som fyller salen, og følelsene og minnene det vekker. Vi produserte en emosjonell film med SoMe-versjoner. Kampanjetrykket ble lagt til høstferien – rett etter gjenåpning.<br /><br />Vi oppnådde høyt billettsalg i en uforutsigbar tid. Billettsalget i perioden endte på 1.89mill. Resultatet lå svært tett på snittet i 2015-2019, og det i et år med store usikkerheter rundt om kinoene fikk åpne og holde åpent. Alle kommunikasjons- og mediemålene ble nådd med god margin og godt over benchmark.

Bidragsytere

  • Stein Simonsen og Øistein Markus Holm
    Kreativt team
  • Ellen Hilleren
    Prosjektleder
  • Rune Roalsvig
    Rådgiver
  • Kaja Gilje Sekse og Nicklas Bohman
    Strategisk planner
  • Nökkvi og Darri Thorsteinsson
    Motiongrafiker
  • Marte Langfjæran
    Designer
  • Thea Helgeland
    Content manager
  • Simen Gjermundsen
    web/nettside/html
  • Trond Kvig Andreassen
    Regissør
  • Thomas Bull
    Klipp/SoMe
  • Håkon Sørensen
    Produsent
  • Linn Barholt
    Kundeansvarlig
  • Jørgen Stensland
    Kundeansvarlig
  • Susanne Sundfør
    Musikk