IKEA Ätbar

Sendt inn av
Trigger AS
Kunde
IKEA
Medieplassering
Presse + sosiale medier
Temaet for årets IKEA-katalog er livet på kjøkkenet, så når katalogen skulle lanseres gikk vi inn for å løse en av de største utfordringene vi har på kjøkkenet – matsvinn. Over en femtedel av all mat som kjøpes i Norge, kastes. Derfor åpnet vi IKEA ÄTBAR, en nabolagsrestaurant der måltidene ble basert på råvarer gjestene hadde med seg – råvarer som ellers kunne ha gått til spille. Måltidene ble tilberedt av Andreas Viestad og hans kokker, før den ble servert tilbake til nabolaget. Maten var utsøkt selv om menyen var under konstant forandring ut ifra hvilke råvarer gjestene hadde med seg. De beste kjøkkenopplevelsene er de som deles med andre. Derfor var det ingen bord for to. Kjente og ukjente fikk dele maten på langbord i den samme uformelle og intime settingen som kjennetegner kjøkkenet hjemme. Stemningen ble fantastisk. ÄTBAR ble innredet som et hjemmekoselig visningsrom for IKEA, der nyhetene fra årets katalog ble vist og brukt i sitt rette element. Utenom serveringstiden arrangerte vi workshops der man utforsket ulike aspekter ved kjøkkenlivet. Alt ble dokumentert, bearbeidet og delt i egne og sosiale medier. Som filmer, oppskrifter, artikler, inspirasjon og tips til hvordan livet på kjøkkenet blir mer funksjonelt, sosialt og bærekraftig.

Bidragsytere

  • Markus Eckbo Endresen
    Konsulent
  • Bjørnar Flyum Thorsen
    Art Director
  • Marianne Skøien
    Annet (må beskrives)
  • Marianne Vågan
    Annet (må beskrives)
  • Therese Jensen
    Prosjektleder
  • Ellen Anna Gaup
    Annet (må beskrives)
  • JCP
    Produksjonsbyrå
  • Mediacom
    Annet (må beskrives)
  • Ida Pernille Hatlebrekke
    Annet (må beskrives)
  • Magdalena Kamøy
    Kreativ leder
  • Preben Carlsen
    Annet (må beskrives)
  • Mari Siljeholm
    Annet (må beskrives)
  • Victoria Terese Hauk
    Prosjektleder
  • Smfb
    Annet (må beskrives)