IKEA EARTHHOUR

1789 9b6fc original
Sendt inn av
MediaFront AS
Kunde
IKEA
Medieplassering
Nettannonser og kampanjeside/profilside på Nettby.
IKEA er sammen med WWF hovedsamarbeidspartner for Earth Hour i Norge. INNSIKT: Nettby er Norges nest største nettsamfunn og fungerer som et virtuell bysamfunn. Brukerne betegnes som borgere og hjembyen omtales som nabolaget. KREATIV STRATEGI: Gjøre Earth Hour til en symbolsk handling også på Nettby.no. Engasjere og involvere borgerne til å mørklegge Nettby under Earth Hour. LØSNING: Vi opprettet en egen Earth Hour-partnerside på Nettby. Siden fungerte som en kampanjeside. Her kunne borgerne laste ned en Earth Hour-badge på profilsiden sin og bli fan av Earth Hour. Badgen var en IKEA sparepære som borgerne kunne slå av og på. Siden inneholdt også motiverende elementer som liste over Top 5 byer (byene med flest Earth Hour-deltagere), nedtelling til Earth Hour og gavekort fra IKEA. ANNONSERING OG SPREDNING: Annonser, redaksjonelle artikler og buzz. NB! LINK TIL PARTNERSIDE + NETTANNONSER LIGGER PÅ PRESENTASJONSSIDEN. Effekt: - Over 500.000 unike besøkende (kampanjesiden/partnersiden på Nettby var den 13. mest besøkte nettsiden i Norge i kampanjeperioden). - Lyset (badgen) ble skrudd av og påå 742.851 ganger. - 132.648 mørkla Nettby-profilen sin under Earth Hour (den forrige rekorden på hvor mange en kampanje har klart å engasjere på Nettby var på rundt 66.000). - 93.303 registrerte fans av Earth Hour. - 71.178 lesere av redaksjonelle Earth Hour-artikler - 6092 medlemmer i ulike Earth Hour-grupper og 189 debattgrupper og 3542 diskusjonsinnlegg. Selve annonseringen var på kun 47.057 visninger (altså over 10 ganger så mange unike besøkende som annonsevisninger!). SALGET av sparepærer økte med 35 % i kampanjeperioden målt mot samme periode i 2008.

Bidragsytere

  • Christian Aune
    Art Director
  • Pål H. Dobloug
    Tekstforfatter
  • Linn Wirum
    Webdesign
  • Felipe Hefler
    Webutvikling
  • Mikael Eriksson
    Konsulent