Infografikker om bistand og utvikling

Sendt inn av
Norad - direktoratet for utviklingssamarbeid
Kunde
Norad
Medieplassering
Seks av de syv filmene vist i nett-tv og en av filmene ble i tillegg vist på kino. Norad har gjentatte ganger brukt nett-tv i annonsering av andre kampanjer, og for å få størst eff
Norad har som oppdrag å kommunisere hva norsk bistand er og hvilke resultater innsatsen gir til brede lag av befolkningen. For andre år på rad arrangerte Norad i år kampanjen NM i bistand. Dette er en kunnskapskonkurranse om disse temaene, og retter seg spesielt mot elever i den videregående skole. Årets konkurranse er avsluttet, men fortsatt tilgjengelig på www.nmibistand.no. Til konkurransen i 2013 fikk vi laget syv infografikk-filmer som viser hvordan norsk bistand bidrar til å løse livets utfordringer på en enkel og forståelig måte. Hver uke åpnet en ny infografikk-film et nytt kapittel i konkurransen. Kapitlene var bygget opp som livsfaser – fra fødsel, barn, ungdom, voksen til foreldre. Infografikkene gjenspeiler disse fasene. Vi var så godt fornøyd med resultatet av vår første infografikker at vi i etterkant bestemte oss for å løfte dem også utenfor kampanjen. Materialet var allerede klart, det eneste vi trengte å gjøre var å korte ned filmene med noen få sekunder for å annonsere filmene på nett-tv og kino. Målet var å nå så mange som mulig, i ulike aldre, men igjen også ungdom spesielt. Foreløpige tall viser at de seks filmene til sammen ble vist 2.267789 ganger på nett. På kino fikk vi 2.830.000 visninger.

Bidragsytere

  • Raindog studios, Torjus F. Erfjord
    Annet (må beskrives)
  • Dekode Interaktiv, Morten Verne
    Art Director
  • Gambit H+K, Charlotte Sørås, Ida Hagtun og Rolf Aaneland
    Tekstforfatter
  • Norad, Marit Hverven. Bjørnulf Remme, Kari Ulveseth, Marte Lid
    Tekstforfatter