Ishavskatedralen

8231 54d14 original
8232 85116 original
8233 c6acd original
8234 6e357 original
8236 a80f3 original
8237 8d7a9 original
Sendt inn av
Tank Design
Kunde
Tromsøysund menighet
Medalje
Gullblyanten 2012
Bronse, Design - Identitet
Tromsøysund menighet er vertskap for Tromsøs desidert største turistattraksjon: Tromsdalen Kirke - bedre kjent som Ishavskatedralen. Tromsø er en by med en rekke kulturelle tilbud, og det var tydelig at eksisterende materiell både var lite enhetlig og kvalitetsmessig variabelt. De markedsansvarlige manglet gode og definerte virkemidler for å markedsføre kirkens og menighetens tilbud til sine målgrupper, og startet på mange måter på nytt hver gang en trykksak eller annonse skulle utformes. Menighetsrådet stilte seg bak et ønske fra markedsstaben om å se på muligheter for å utvikle en tydelig identitet for kirka, menigheten og de ulike tilbudene tilknyttet kirkas virksomhet. Det var et uttalt krav fra menighetsrådet om at resultatet ikke måtte være "trendy" og at korset måtte være tydelig til stede i logo. Tromsøysund menighet har et tydelig og to-delt marked. På den ene siden er det kommersielle markedet med konserter og kulturarrangement i kirka, og på den andre siden er det tradisjonelle menighetsarbeidet med ungdomsklubb, speider, konfirmanter, sorggrupper, bryllup og gravferder. Mht. det store kulturtilbudet som finnes i byen, så konkurrerer kirka om publikums fritid mot både kino, museer, teater og konserter. En viktig forutsetning for å jobbe konstruktivt i dette prosjektet var en modig prosjektgruppe ifra kirka! Det var et tydelig ønske om at dette prosjektet skulle kunne tilføre stolthet til både organisasjonen og ut i menigheten og at man kunne ta tilbake "eierskapet" til kirka - et bygg som en lang rekke bedrifter bruker som kjennetegn/logo til sin virksomhet. Et annet ønske var at identiteten ble tatt aktivt ibruk av ungdomsarbeiderne og konfirmantene. Intensjonen har vært å formgi et uttrykk som er tydelig, umiddelbart, lett forståelig og gjenkjennelig for publikum og menighet. På det kommersielle markedet skal løsningen fungere effektivt og salgsfremmende - for kirkens menighetsarbeide skal løsningen fungere med verdighet og diskrete kvaliteter. Vi håper at den grafiske profilen aldri kommer "i veien" for budskapene - hverken når det inviteres til konsert, dåp eller begravelser.

Bidragsytere

  • Vibeke Laastad
    Grafisk Design
  • Bjørn Viggo Ottem
    Prosjektleder
  • Agnethe Soelberg
    Ansvarlig hos kunde