JIDU

Z ZNNN Enl JIDU JIDU car hero
Z ZNNN Enl JIDU JIDU car 02
Z ZNNN Enl JIDU Studio Oker Billboard 02
Z ZNNN Enl JIDU Studio Oker Billboard
Z ZNNN Enl JIDU Studio Oker Display Font
Z ZNNN Enl JIDU Studio Oker Facade Logo
Z ZNNN Enl JIDU Studio Oker Hallway
Z ZNNN Enl JIDU Studio Oker icons 2
Z ZNNN Enl JIDU Studio Oker icons
Z ZNNN Enl JIDU Studio Oker Stationery
Sendt inn av
Studio Oker
Kunde
Jidu Automobile Corporation Limited
Vår oppgave var å utvikle merkevarestrategi og visuell identitet for bilmerket JIDU. Resultatet skulle speile ambisjonene til elbil-satsingen i det kinesiske markedet fra den multinasjonale bilprodusenten Geely og det verdensledende AI-selskapet Baidu. Geely er eierselskapet til blant andre Geely Automobile, Volvo, Polestar og Lotus. Takket være kombinasjonen av banebrytende ingeniørvitenskap og toppmoderne AI-teknologi, skal JIDU være de første til å oppnå nivå fire autonomi, det høyeste nivået noen sinne integrert i en bil. En piksel er nøkkelen til det visuelle språket – en firkant som speiler både digital first-tilnærmingen og symboliserer data som grunnlag for autonomi, intelligensen i bilen og det livlige urbane landskapet i de kinesiske metropolene. Kombinert med en forenklet geometrisk J, skiller den seg ut i bilkategorien med sin asymmetriske komposisjon. Sammen med pikselen er et annet tilbakevendende element det metall-fiolette som fremhever den monokromatiske paletten. Nyansen skal minne om lysende bylys og fremtidsrettet estetikk, og ble innlemmet for å representere teknologisk intelligens. Identiteten understreker ikke bare viktigheten av teknologien, men fremhever også det faktum at et ledende teknologiselskap er involvert i utviklingen av bilen. Dette tekniske uttrykket understrekes ytterligere med to skreddersydde skrifttyper som gir identiteten et svært teknisk uttrykk og gjenspeiler teknologiens avanserte natur.

Bidragsytere

  • Petter Skogheim
    Strategi og design
  • Baard Kolstad
    Strategi og design
  • Marcelo de Costa
    Designer
  • Espen Pedersen
    Designer
  • Runar Lillegård
    Designer
  • Øyvind Tendenes
    Strategi og design
  • Rikke Malmstrøm Hole
    Prosjektleder
  • Nils Erga
    Strategi
  • Mary Anne Ledesma & Chris Bahry
    Brand video og 3D design
  • Martin Vácha
    Typesnitt designer
  • Daniel Quisek
    Typesnitt designer
  • Mark Bloom
    Typesnitt designer
  • Joe Xia
    CEO, oppdragsgiver
  • Frank Wu
    Head of design, oppdragsgiver
  • Helen Hsu
    Brand director, oppdragsgiver
  • Thomas Østerhus
    Designer