Kjernekar

Sendt inn av
REDINK AS
Kunde
Kripos
Medieplassering
Dagbladet print og web, Utendørs
Holdningskampanje om festrelaterte voldtekter for Kripos 40% av alle anmeldte voldtekter skjer i forbindelse med fest, i situasjoner hvor begge parter er beruset. Overgriper og offer kjenner hverandre i større eller mindre grad fra før og de fleste overgriperne er menn mellom 18 og 35 år. Kripos ønsket å gjøre menn i denne aldersgruppen klar over hva som er en voldtekt og slik redusere omfanget av dem. Utfordringen lå i hvordan man kunne gjøre dette uten å bruke pekefingeren eller mistenkeliggjøre målgruppen. Så i stedet for å fortelle folk hva de ikke skal gjøre, oppfordret vi dem til å følge med i festlig lag og si fra hvis noen går for langt. Slik blir man også mer bevisst sin egen oppførsel. Kampanjen skulle utformes etter politiets designprofil. De ville være synlig på plakater på utesteder og med en egen facebook side. Ved å like siden fikk man en badge på sin egen wall som forteller at man følger med. Siden det er mest jenter som er aktive med å dele i denne kanalen valgte vi å utvikle en egen funksjon hvor de kunne velge å hedre kjernekarene i sine liv.

Bidragsytere

  • Kim Gerhardsen, PINGBULL
    Produksjonsbyrå
  • Vilde Jorfald, REDINK
    Art Director
  • Merethe Honne, REDINK
    Tekstforfatter
  • Ruben Søderlind, PINGBULL
    Produksjonsbyrå
  • Trine Kvarud, REDINK
    Grafisk Design
  • Per Engh Halvorsen, REDINK
    Konsulent
  • Christina Hänninen, REDINK
    Prosjektleder
  • Lars Magnus Øksnes, PINGBULL
    Produksjonsbyrå
  • Ronny-Andrè Bendiksen, REDINK
    Webutvikling