Kommunikasjonskonsept for Den Nationale Scene

13243 b2ea3 original
13246 b81f1 original
Sendt inn av
NeoLab AS
Kunde
Den Nationale Scene
Medieplassering
Plakater, utendørs bannere, skilt, printannonser, nett-, mobil- og nettbrett-annonser, kinofilmer, bildekor, notatbøker, Facebook kampanje.
Den Nationale Scene ble startet i 1876 og ligger midt i Bergen, med sterk konkurranse fra andre kultur- og underholdningssteder i byen. Teateret ville appellere til en yngre målgruppe og utvikle en egen identitet som skulle tiltrekke disse. De ville også ha en billedstil som ikke krevde at kostymer og scene skulle være ferdig, for å muliggjøre tidligere markedsføring og billettsalg. Noe av det viktigste var å skille seg fra andre underholdningstilbud i byen. Løsningen ble et illustrasjonskonsept med røtter i klassisk plakatkunst fra første halvdel av 1900-tallet. Alle uttrykk er bygget opp etter en DNS-mal med fast plassering av navn på stykket, logo og illustrasjon. Bruken av illustrasjon i stedet for foto, har skapt en ny identitet for DNS. Stykkene får sine egne uttrykk, og DNS sin posisjon har blitt tydeligere i bybildet. Dette har også gitt markedsføringen av stykkene et viktig forsprang. Den nye, visuelle strategien har posisjonert DNS som ekte teater av høy kvalitet, med stor avstand til de andre underholdningstilbudene. Konseptet har blitt vist på plakater og andre medier.

Bidragsytere

  • Kristine Lende
    Art Director
  • Kristine Lende
    Illustrasjon
  • Kristine Lende
    Grafisk Design
  • Borghild Lovise Feet
    Konsulent
  • Kenneth Rasmus Greve
    Annet (må beskrives)
  • Kristin Myhre
    Ansvarlig hos kunde
  • Agnete Haaland
    Ansvarlig hos kunde