KulturMjølk

Sendt inn av
TRY
Kunde
Tine
Medieplassering
TV2, TVNorge mm
Medalje
Gullblyanten 2012
Diplom, Håndverk
Kulturmjølk har en sterkt aldrende kjøpergruppe. Tine ønsket å åpne de yngres (30+) øyne for produktet. Som ung voksen i vår tid kan vi trenge en påminnelse om hvor beinharde generasjonene over oss egentlig var, og er. I filmen ser vi hardføre 80-åringer som viser hva de er gode for, før de avslutter det hele med å helle opp et glass og spørre seerne om vi er klare for vårt første glass. Den håndverksmessige utfordringen handlet om å fremstille gamle mennesker som tøffe, på en troverdig måte. På lydsiden ønsket vi å barske opp og oppdatere noe gammelt og utdatert. Johan Nicolaysens Gymnastikkmarsj har en velkjent tekst som er spot-on for produktet, men sangen slik vi kjenner den har samtidig en ”filmavisensk” letthet over seg som tar brodden av innholdet. Vi fikk Alex Møklebust og Kim Ljung fra Seigmen og Zeromanxer til å komponere en mørkere og hardere utgave for å gi låta og teksten en ny og barskere kontekst. På den visuelle siden ble det også tatt beviste valg. Med bruk av harde sorthvitt-bilder ble bildene strippet for overflødig informasjon, og forsterket således det vi mente var det viktigste – de gamles kraft og råskap sluppet løs i norsk natur.

Bidragsytere

  • Jørgen Bøhle Bakke
    Tekstforfatter
  • Ester Hjellum
    Art Director
  • Eivind Moe
    Konsulent
  • Cecilie Thue
    Prosjektleder
  • Henrik Sander
    Regissør
  • Espen Horn
    Producer
  • Thomas Grotle/Lise Flagstad Ulleberg
    Ansvarlig hos kunde
  • Terje Johnsen
    Annet (må beskrives)
  • Seigmen
    Musikk