Lag din egen lunsj (reklame)

Sendt inn av
JCP PRAD
Kunde
Matprat, melk.no, Ofg.no, brødogkorn.no og Norsk sjømatråd
Medieplassering
Snapchat, Facebook, Instagram og Youtube
Perioden på ungdomsskolen anses kritisk periode da dette er første gang man begynner å ta egne kostholdsvalg. Lunsjen er spesielt utsatt, et måltid foreldrene ikke kontrollerer. Kombinasjonen valgfrihet, og fristelse av å kjøpe en relativt rimelig lunsj på nærbutikken gjør at lunsjvalget ofte blir usunt. Oppdragsgiverne hadde ikke tidligere lykkes med å engasjere denne målgruppen. Så hvordan kunne vi tenkte nytt for å trenge gjennom i konkurranse med YouTube sminkevideoer og dataspillet Fortnite? Løsningen ble å ikke bruke pekefingeren. Vi fjernet alle logoer fra oppdragsiverne og lot målgruppen selv benytte et digitalt verktøy der de lagde sin egen lunsjreklame. Her skulle de sette sammen en sunn lunsj, gi den navn og skrive en selgende tekst. Samtidig fikk de servert informasjon om næringsinnholdet vinklet så det ble relevant for dem. Elevene kunne delta individuelt, og skoler kunne melde på klasser i konkurransen om å vinne å spille inn sin egen reklamefilm. For å skape blest rundt kampanjen involverte vi YouTube-stjernene Stina Talling, «Randulle» og «Murdrocks» kombinert med et digitalt-annonseøkosystem som fanget opp, og engasjerte målgruppen med reklamer de hadde laget selv. – Det er kanskje et paradoks at et reklamebyrå får målgruppen selv til å lage reklamen, men det fungerte åpenbart.

Bidragsytere

  • Lars Eia Kirkholm
    Konsulent
  • Sebastian Rajendram
    Tekstforfatter
  • Fredrik Juul
    Art Director
  • Martin Pira
    Kreativ leder
  • Birgitte Christensen
    Planner
  • Nina Callenås
    Prosjektleder
  • Salima Jobarteh
    Annet (må beskrives)
  • Manuela Pacheco
    Grafisk Design