Lansering av Bybanen i Bergen

4275 22ad3 original
4276 a0d14 original
4290 e9fb5 original
4291 4f28b original
4292 4f651 original
4293 82b97 original
Sendt inn av
Oktan Orangeriet
Kunde
Skyss
Medieplassering
Print- og nettannonser i BT og BA, banner på Bergen Rådhus, radioreklame på Radio 1, kampanjeside med informasjonsfilmer, reklamefilm på kino, gerilja/liveopptredner på Bybanen
Utfordring: Målet med kampanjen var at innbyggerne i Bergen og omegn skulle bli kjent med byens nye transportmiddel, og at alle som ønsker å reise kunne lære om tilbudet på en enkel måte. Oppgaven var omfattende og bestod av alt fra selve lanseringen, til å spre detaljinformasjon om stoppesteder og billetter. Samtidig skulle vi bygge og styrke Skyss som merkevare. Vi skulle derfor kommunisere på målgruppens premisser, og skape emosjonelle relasjoner til mottakerne. Bakgrunn for løsningen: Det er ingen hemmelighet at Bergensere er lojale og har sterk tilhørighet til sin egen by. Konseptet spiller derfor på "den Bergenske stolthet". Kjente og kjære Bergensere ble brukt for å skape oppmerksomhet, vise engasjement, spre informasjon og skape forventning: Lars Vaular rapper alle stoppestedene, Herman Friele og Gullars diskuterer billettsystemet, mens Datarock blant annet gjennomførte en akustisk konsert på en helt vanlig dag på banen. Bybanen ble lansert som en ny, kjent og kjær Bergenser som gjorde sin entré. Profilarbeidet, filmene, radiospottene og geriljastuntene gjorde kampanjen til en stor suksess – noe som kom tydelig fram på målingene. Totalt sett har kampanjen bidratt til å bygge positive assosiasjoner til Skyss som merkevare. Og ikke minst blitt en renessanse for Gullars.

Bidragsytere

  • Orangeriet
    Reklamebyrå
  • Kyber
    Webutvikling
  • Fred Jonny
    Fotograf