Som KF-medlem får du eksponering på Kreativt Forum og i vår byråguide, faglig inspirasjon og sosialt påfyll, i tillegg til praktisk informasjon om juridiske avtaler og bransjestandarder.
Da Norge stengte ned i mars 2020, ble jobbkalenderen til alle kulturarbeidere tom. Ingen fikk arbeid. I følge Menon Economics og BI Center for Creative Industries’ rapport Koronakrisen og kultursektoren ble det anslått at 36 % av inntektene til kultursektoren forsvant i mars og april. Tapet for musikkbransjen ble anslått til hele 50 %. <br /><br />Den raske løsningen for mange ble gratiskonserter og kronerulling på Facebook. Men Oslo Lydproduksjon tok saken i egne hender og startet Vierlive: en kulturstrømmetjeneste/liveproduksjonshus som skulle finansieres via billettinntekter. Med en rekke konsertopplevelser skulle Vierlive bidra til at kulturnæringen overlevde og kunne jobbe basert på billettinntekter – ikke veldedighet. <br /><br />For å lansere tjenesten utviklet Anorak konseptet til den direktestrømmede musikkfestivalen «Et helt annet sted» i samarbeid med Einar film, med det formål å gjøre Vierlive kjent for mange på kort tid. Det ble solgt totalt 6400 billetter. Med utgangspunkt i oppmerksomheten fra “Et helt annet sted” ble det viktig å tiltrekke seg flere aktører. Blant direktestrømmingene i 2020 var teater, danseforestillinger og samarbeid med kulturinstitusjoner som Den Norske Opera & Ballett.<br /><br /> Resultatene for 2020 var svært gode:<br />- Totalt 13 millioner i billettomsetning i 2020.<br />- Omkring 2000 kulturarbeidere ble sysselsatt.<br />- 51.643 solgte billetter (+ 244 % fra målet om 12.000 salg). <br />- I oktober hadde 40 % av de som opplevde kultur digitalt betalt for det.