Lansering av sikkerhverdag.no

Sendt inn av
Dinamo
Kunde
Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap
Medieplassering
Film på Youtube, Twitter, Facebook og pressemelding til NTB.
DSB oppfattes, i likhet med andre direktorater, som litt kjedelig i kommunikasjonen. Og ofte med ”pekefinger”-budskap. Det ønsker DSB og vi å gjøre noe med. Alt DSB gjør kan oppsummeres i én setning; Folk skal sove godt om natta. DSB.no inneholder gode råd som reduserer sjansene for at ting går galt. (Brann, drukning, skader ved fyrverkeri, katastrofetiltak, osv.) Denne nettsiden er litt lite brukervennlig. DSB lanserte derfor den enklere, tydeligere og mer lekne nettsiden sikkerhverdag.no på selveste ”ulykkesdagen” fredag den 13. Vår oppgave var å skape oppmerksomhet rundt lanseringen. Vi måtte lage noe som skapte PR. Som folk delte. Muligheten for å komme på betalte flater var redusert og vi laget derfor en viral film. Vi ville ha med Justis- og beredskapsminister Anders Anundsen, siden DSB ligger rett under departementet. Han takket ja og har full kontroll foran kamera, i motsetning til de som er bak ham. Vi spredde filmen via Twitter, Facebook og NTB. Filmen nådde en halv million personer og har over 700 timer visning. Den ble hovedsaken på NRK, Østlands-Posten, Tønsberg Blad, Sandefjord Blad, Harstad Tidene, et utall blogger, politietater, brannetater, departementer, osv. Nettsiden ble i dagene før jul besøkt av over 15 000 personer. Se URL.

Bidragsytere

  • Geir Florhaug
    Art Director
  • Frank Standal Dybhavn
    Tekstforfatter
  • Helen Selberg
    Konsulent
  • Anne Gro Carlsson
    Prosjektleder
  • Tonje Østbye
    Byråproducer
  • Christian Westerberg Thoresen
    Konsulent
  • Margrethe Geelmuyden
    Konsulent
  • Tore Kamfjord
    Ansvarlig hos kunde
  • Henriette Magnussen
    Ansvarlig hos kunde
  • Fredrik Pryser, Fredrik Fiction
    Producer
  • Patrik Syversen, Fredrik Fiction
    Regissør
  • Erling Rein, Megaphon
    Lyd
  • Julian Nazario Vargas
    Klipp