Lokale støttespillere

Sendt inn av
Nord DDB Oslo
Kunde
McDonald's Norge
Medalje
Gullblyanten 2022
Gull, Effekt
For mange er McDonald’s kroneksempelet på en stor og usympatisk global kjede, styrt fra Amerika. En kapitalistisk aktør uten forståelse for det norske markedet som brøyter seg frem og suger penger ut av lokalmiljøene. Kontrasten mellom folks oppfatning og våre lokale driveres engasjement i sine lokalsamfunn var altså stor. Hvordan får en stor global merkevare frem sitt helt ukjente, men brennende engasjement for lokalsamfunnet? Vår løsning var «Ikke heng på McDonald’s». En kampanje som overrasket de fleste i sin oppfordring om å ikke henge på McDonald’s, men også et ekte bevis på at den amerikanske hamburgerkjeden har lokale eiere i Norge som sponser lokalt sånn at barn og unge har bedre steder å tilbringe fritiden sin. Vi løftet lokale eiere lokale eiere med hjerte og investeringsvilje i lokalsamfunnene sine i uttakene. Til tross for at vi ba folk om å ikke henge på McDonald’s økte markedsandelen med hele 24% i kampanjeperioden og restaurantkjeden økte i antall gjester samtidig som bransjen opplevde nedgang. Den uavhengige rapporten «sustainable brand index» viste at sponsorater for barn og unge nå var blitt en positiv merkevaredriver for McDonald’s +300% mens kompanjeuttakene gav vår beste score noensinne på standout, fame og emosjonelt inntrykk.

Bidragsytere

  • NORD DDB
    Reklamebyrå
  • OMD
    Mediebyrå
  • McDonald's
    Kunde