Som KF-medlem får du eksponering på Kreativt Forum og i vår byråguide, faglig inspirasjon og sosialt påfyll, i tillegg til praktisk informasjon om juridiske avtaler og bransjestandarder.
Bakgrunn:
Nesten 10 år etter at Kaizers Orchestra la opp som band ønsket de å gjøre et comeback. Og i kjent ambisiøs stil ville de lansere den med hele 24 konserter i Norges største byer. For å fylle lokalene ble vår utfordring å vekke en sovende fanbase som hadde blitt ti år eldre siden de hørte noe sist fra favorittbandet sitt.
Det er en kjent sak at Kaizers Orchestra har engasjerte og lojale fans, men salgsmålet på 40.000 billetter var ekstremt høyt, selv for et etablert band. Derfor valgte vi å fokusere på å bygge interesse og momentum rundt et eksklusivt forhåndssalg – kun for fans.
Innsikt:
De mest dedikerte tilhengerne av Kaizers var de som fortsatt var aktive på bruktmarkedet. De som samlet på merch og minner fra fortiden. Og spesielt vintage t-skjorter fra tidligere albumslipp og turneer.
Ideen:
Gjøre om gamle Kaizers t-skjorter til personlige VIP-invitasjoner til den kommende turneen. Og laget en kampanje som ledet opp til forhåndssalget rundt dette.
Resultater:
Aldri før har så mange billetter blitt solgt på så kort tid i norsk musikkbransje. .
Med en totalinvestering på 900.000 ble det solgt 82.000 billetter som gir en omsetning på 65.190.000 i rent billettsalg. Dette tilsvarer en ROI på over 620%, som er veldig høyt, selv på nordisk nivå.
Se PDF for gjennomgang av resultater.