Mateffekten

Sendt inn av
LOS & CO AS
Kunde
Norad
Norad forvalter norske bistandsmidler, og skal opplyse om hvordan pengene brukes. FNs bærekraftsmål er styrende for arbeidet, og økt kunnskap i det norske samfunnet om dette er et kommunikasjonsmål. Problemet er bare at folk er lei av bærekraftsprat. Det er jo bare trist og vanskelig. Derfor ønsket Norad å fortelle en god nyhet: gjennom mat og matsystemer, når vi bærekraftsmålene mer effektivt. Vår løsning handlet om å forenkle budskapet, og gi folk en ny opplevelse av maten man ser hver eneste dag. Vi skapte et kunnskapsunivers, der koblingen mellom mat og effekten på bærekraftsmålene var så enkel som mulig. Disse koblingene gjorde vi både verbalt og visuelt: Verbalt ved å oppsummere problemstillingen i et nytt, enkelt begrep: Mateffekten. Samtidig utviklet vi et eget vokabular, der de 17 bærekraftsmålene fikk sitt eget, nye ord: «Finansfisk» beskriver hvordan fiskeoppdrett skaper bedre økonomi i et afrikansk utviklingsland, som er bærekraftsmål nr 9 osv. Visuelt ønsket vi en enkel subliminaleffekt, der råvarer i sin enkleste form ble kombinert med farger fra paletten i FNs bærekraftsmål. Gjennom animasjon fikk riskorn, bønner og bananer selv fortelle om sin mateffekt på alt fra likestilling til klima.

Bidragsytere

  • Jan Cato Tangen
    Kreatør/AD
  • Carina Laurhammer
    Kreatør/TXT
  • Christin Elvegård
    Rådgiver
  • Sigurd Skjefstad
    PR-rådgiver
  • Marianne Knutsen
    Planner
  • Viktor Kruse
    Designer
  • Anniken Gauslaa
    Prosjektleder
  • Lise Victoria Møller
    Digital rådgiver
  • Moa Thennstedt Åkerström
    Produsent
  • Leander Tresse
    Designer
  • Marthe Heggstad
    Ansvarlig hos kunde
  • Sindre Løfsgaard
    Digital rådgiver
  • Martine Rokne
    Rådgiver SEO/SEM