Melkerampa

Sendt inn av
Scandinavian Design Group & Inne Design
Kunde
TINE SA
Medieplassering
Prioriterer sosiale medier som Facebokk og Twitter
Medalje
Gullblyanten 2012
Gull, Design - Omgivelse
TINE har utviklet, produsert og solgt norske meieriprodukter i mer enn 130 år. Ønsket om å kommunisere direkte og personlig med forbruker har blitt oppfylt ved hjelp av et levende butikkonsept i Mathallen på Vulkan. På Melkerampa forteller TINE sin historie i en moderne, urban setting. Det kreative konseptet “Hjemme hos TINE” gjenspeiler opplevelsen av å komme hjem til en venn, til en ledig stol rundt kjøkkenbordet hvor kaffen står på lunk. Derfor er Melkerampa lukket i et ”kjøkkenrom”. Derimot står dørene på vidt gap og inviterer inn til ro og smaksopplevelser. Langbordet oppfordrer til lavterskel-sosialisering, akkurat innenfor grensene til nordmenns komfortsone. Kokkene jobber i åpent landskap rundt stedets hjerte, en spesialdesignet komfyr. Tre innganger til butikken og transparente hyller med vinduer synliggjør aktiviteter inne og tiltrekker oppmerksomhet. Interiøret løser behovet for både butikk og servering og er utviklet med bruk av grafiske elementer fra identiteten. Navnet Melkerampa er tradisjonsrikt men blir moderne i møtet med interiørdesign og visuell identitet. Vi forener meierihistorie, tradisjoner og matkultur i et moderne uttrykk gjennom materialer, fargevalg og fonter. Det håndtegnede logosymbolet er inspirert av Fellesmeieriets identitet fra 30-tallet og refererer til norske treskjæringstradisjoner og stempelmerking som uttrykk for kvalitet. Innpakningspapir og emballasje dokumenterer produktutvikling og innovasjon fra TINEs 130-årige historie. Langbordet, produsert av gamle frukttrær, har understell formet som logosymbol i melkehvite stålrør. Samme form er tatt videre i binders til menyer. Melkeglassene er håndblåste, kopper og fat er hånddreide og gamle melkeflasker danner en lampekrone over bordet. Det informative designet på osteskilt i disk og menyer videreføres i digital løsning, og favner dermed ønsket om å ta rollen og ansvaret for opplæring om matkultur for fremtidens generasjoner. Vi har utfordret alle touchpoints fra det konvensjonelle til det moderne for å gi forbrukeren en større opplevelse og Melkerampa merverdi. Visuell identitet og kundeopplevelsen er ivaretatt i alle touch points. Fra pakning, interiør, skilting, inviterende portal, komfyr som stedets hjerte, melkekrakker, sortiment, display av varer og de ansattes ritualer og uniformer. Dette har gitt en unik mulighet til å få regnestykket til å gå opp i en større helhet: Strategi + design = helstøpt konsept. TINE flytter plass i verdikjeden, fra leverandør til restauratør, og redefinerer definisjonen av brand store. Et radikalt skifte fra striglet merkevaredyrking til en taktil og sanselig opplevelse.

Bidragsytere

  • Ingvil Marstein
    Grafisk Design
  • Torjan Rood Vastveit
    Grafisk Design
  • Eirik Seu Stokkmo
    Grafisk Design
  • Tonje Jæger
    Grafisk Design
  • Emma Prunty
    Prosjektleder
  • Christian Søgaard
    Konsulent
  • Thomas Kaldhol
    Webdesign
  • Inne Design
    Annet (må beskrives)
  • Vigdis Apeland Bergh
    Annet (må beskrives)
  • Marte Roverud Fredriksen
    Annet (må beskrives)
  • Scandinavian Design Group
    Grafisk Design
  • Annie Myhre
    Konsulent
  • Evelyn Wulff
    Prosjektleder
  • Pål Fasseland
    Ansvarlig hos kunde
  • Ksenia Stanishevski
    Annet (må beskrives)