Som KF-medlem får du eksponering på Kreativt Forum og i vår byråguide, faglig inspirasjon og sosialt påfyll, i tillegg til praktisk informasjon om juridiske avtaler og bransjestandarder.
Bakgrunn:
HONGQI E-HS9 er en stor elektrisk SUV i premiumsegmentet som ble lansert på det norske markedet høsten 2021 som det første landet i verden utenfor Kina.
Utfordring:
Å lansere et ukjent kinesisk premium-bilmerke er vanskelig i et konkurransepreget marked. Det er nærmere 100 elbil-modeller å velge mellom i Norge, og 10 av de største merkene sto for 72 % av av salget.
Løsning:
Vi måtte skape kjennskap til merket, bilens egenskaper, samt appellere til norske forbrukere. Å versjonere en utenlandsk reklame ble uaktuelt. For å ta en tydelig posisjon fokuserte vi på der bilmodellen skiller seg ut: biltype. E-HS9 er en av de største bilene i sin prisklasse og som har mye av alt. Dette «mye» er noe av det første man legger merke til når man ser en E-HS9. Vår kreative idé ble derfor «MER BIL». Vi filmet bilen kjørende gjennom dramatisk vestnorsk landskap som underbygger noen av USP-ene: Mer personlighet, mer kraft, mer plass, mer opplevelser, mer trygghet ... og mer bil. I tillegg fikk vi understreket at dette er en bil som passer norske forhold.
Resultater:
Forbrukere oppdaget E-HS9 gjennom reklamen, og bilsalget gikk langt forbi målsetningen: Hjulpen kjennskap økte fra 0 til 38%. Vurdering økte fra 0 til 4%. Bilsalget økte fra 25 biler i 2021 til 2086 solgte biler i 2022 – 3. største økning i markedet!