Meteorologisk institutt

Sendt inn av
Neue Design Studio
Kunde
Meteorologisk institutt
Medalje
Gullblyanten 2013
Sølv, Design - Identitet
Meteorologisk institutt har i lang tid hatt en fragmentert identitet som har manglet helhetlige visuelle rammer for organisajonen. Vår oppgave var å skape en visuelle identitet som bidrar til å tydeliggjøre MET som en robust og nytenkende aktør, synliggjøre deres samfunnsoppdrag samt gi de et helhetlig visuelt utgangspunkt for all kommunikasjon. MET sitt samfunnsoppdrag er «å sikre liv og verdier», gjennom å levere værdata til både militære og offentlige tjenester, så vel som til folk flest. Oppdraget er avhengig av kunnskap om det man forsker på, i kombinasjon med hvordan kunnskapen formidles. Sirkelen og kurven i logoen illustrerer disse to sidene. Det som forskes på; kloden og atmosfæren, og det som formidles; fri dataflyt og kunnskap. Samtidig gir symbolet naturlige assosiasjoner til sol og sjø eller måne og fjell. I mange sammenhenger er MET kun representert med logoen. Det har derfor vært viktig for oss å skape en logo som har høy grad av særpreg og gjennkjennelseskraft. Logoens enkle form ble dermed også et naturlig utgangspunktet for hvordan identitetens ulike elementer er designet; et variabelt kurvemønster, en fargepalett med to hovedfarger, et geometrisk skriftsnitt og ikke minst bildemanerens direkte form. I alle situasjoner der man trenger kunnskap om været skal Meteorologisk institutt være til å stole på.

Bidragsytere

  • Lars Håvard Dahlstrøm
    Annet (må beskrives)
  • Benjamin Stenmarck
    Annet (må beskrives)
  • Nora Bremnæs
    Annet (må beskrives)
  • Hanne Ystad Mørch
    Prosjektleder
  • Gørill Kvamme
    Annet (må beskrives)
  • Ingrid Våset
    Annet (må beskrives)
  • Kristin Goa
    Annet (må beskrives)
  • Kristine Gjesdal
    Annet (må beskrives)
  • Hege Hoen
    Annet (må beskrives)
  • Johan Wildhagen/Palookaville
    Fotograf
  • Anders Molstad
    Tekstforfatter