Miniøya 2013

13894 bc09e original
13897 43ab6 original
13900 836fd original
13903 bb889 original
13906 dbd7c original
13909 f5e2c original
13912 ed9ba original
Sendt inn av
Scandinavian Design Group
Kunde
Miniøya
Medieplassering
2013
Miniøya er en årlig musikk- og kulturfestival i Tøyenparken. Festivalens visjon er å ha mot til å flytte grenser for å skape opplevelser som overrasker og engasjerer både barn og foreldre.   I tillegg til å presentere kvalitetsmusikk er også andre kunstuttrykk viktige bestanddeler i festivalen. Barna får tette møter med dans, teater, litteratur, billedkunst, film og andre visuelle uttrykksformer.   Siden festivalens oppstart i 2010 har det visuelle uttrykket i spilt en viktig rolle. Identiteten er bygget opp rundt syv figurer i en parafrase over bokstavene i navnet miniøya. Hovedtanken i den visuelle identiteten er å ikke spille på klisjeene som er retningsledende i sammenliknbare arrangementer. Det fokuseres ikke på kjendiser og kommersielle, skrikende elementer. Barna blir invitert inn i en egen verden, som de har lært å kjenne i løpet av de siste fire årene. Figurene i identiteten ivaretar store deler av kommunikasjonen med barna. Ikke alle i målgruppen kan lese på plakaten hvilke aktiviteter som skal finne sted, men alle kan kommunisere med figurene/dyrene og bli interessert i det de har å by på, og ønske å komme på besøk. Samtidig er det innbydende for voksne at det er et arrangement som fokuserer på at barn og voksne skal ha gode kunst og kulturopplevelser sammen. Identiteten gjenspeiler dette.   Hver år har festivalen en ny vri på identiten. Farger, typografi og elementer endres og figurene blir brukt på nye måter. Dette gjelder både figurenes utseende i seg selv samt manifestering i ulike fysiske objekter. Et eksempel er at barna ble ønsket velkommen av figurene i stor størrelse i 2013. Identiteten benyttes på plakater, flyers, festivalmagasin, annonser, web, sosiale medier, klær og på festivalområdet.   I 2012 ble det gjort et forsøk på å fjerne figurene fra identiteten. Dette gjorde det klart hvor sterkt barn identifiserer nettopp figurene med festivalen. Derfor ble profilen i 2013 basert på figurenes comeback. Rene flater, sterke farger og tydelige, store figurer som skulle være godt synlige og i direkte dialog med festivalens brukere. 

Bidragsytere

  • Eirik Seu Stokkmo
    Grafisk Design
  • Eirik Seu Stokkmo
    Illustrasjon
  • Louise Winness Prestgard
    Ansvarlig hos kunde
  • Martine Larsen Rygh
    Ansvarlig hos kunde