Money back on the Skætt

Sendt inn av
TRY
Kunde
Skatteetaten
Medieplassering
TV og digitale kanaler
Medalje
Gullblyanten 2019
Sølv, Ikke-kommersiell
BAKGRUNN: Mange unge sjekker ikke tallene i Skattemeldingen. Det ville Skatteetaten gjøre noe med. Det kan skjule seg en baksmell der, men det er også mulig du skulle hatt penger igjen. Vi valgte å fokusere på det siste. Men hvordan få oppmerksomhet rundt dette budskapet i en 20 sekunders film? Vi lagde en rap. MOTTAKELSE: Filmen tok av på nettet i løpet av kort tid: 780.000 views på youtube, 470.000 views på facebook og tusenvis av kommentarer – blant dem både OnklP, Maria Mena og Don Martin. Filmen ble vist og snakket om på NRK Nyhetsmorgen, Østlandssendingen, P2 og P3. Så kom et krav om å lage en langversjon. Den havnet på topp i kategoriene Topp 10 Hot New Music og Topp 50 All Music på Soundcloud. RESULTATER: Ca. 50% fikk et bedre inntrykk av Skatteetaten som følge av kampanjen. Nær 50% av de som så reklamen sa at den bidro til at de gikk inn og sjekket skattemeldingen. 1 av 3 i aldersgruppen 17-25 år oppgir at reklamen var hovedgrunnen til at de sjekket tallene.

Bidragsytere

  • Preben Moan
    Art Director
  • Frode Ekeberg
    Annet (må beskrives)
  • Camilla Bjørnhaug
    Tekstforfatter
  • Christian Ruud
    Annet (må beskrives)
  • Lars Mitlid
    Konsulent
  • Kim M. Jensen
    Annet (må beskrives)
  • Marte Heiersted
    Prosjektleder
  • Tommy Lybekk
    Grafisk Design
  • Stig Frode Henriksen
    Annet (må beskrives)
  • TRY Apt
    Produksjonsbyrå
  • Dan Westin
    Annet (må beskrives)
  • Marianne Strandly
    Producer
  • Roy Kristoffersen
    Annet (må beskrives)
  • TRY
    Reklamebyrå