Money back on the skætt

Sendt inn av
TRY
Kunde
Skatteetaten
Medalje
Gullblyanten 2020
Diplom, Effekt
De fleste er enig om at det er blitt mindre stress med skattemeldingen nå som den kommer forhåndsutfylt fra Skatteetaten. Utfordringen for Skatteetaten er at for mange ikke sjekker om de ulike opplysningene faktisk stemmer. Spesielt gjelder dette unge mennesker som tenker at Skatteetaten vet best, og at skattemeldingen er ferdigutfylt - ikke forhåndsutfylt. Mål: Få unge målgrupper til å sjekke skattemeldingen. I 2018 var det 302 024 personer under 24 år som sjekket skattemeldingen, målet for 2019 + 5% til 317 125. Kompleksitet: Dette var et ambisiøst mål sett opp mot et beskjedent mediebudsjett på kun kr 580 000,-. Dette er en krevende målgruppe å påvirke for annonsører flest, og ekstra krevende for en litt støvete etat som Skatteetaten Kreativ innsikt: Vi vet at flere sjekker skattemeldingen om man får baksmell, men om man får penger igjen slår man seg fort til ro med at ting stemmer. Budskapet er derfor at du bør sjekke opplysningene selv om du får igjen på skatten, for det kan jo være at du skulle hatt igjen enda mer... Resultat: 46 242 flere i målgruppen (+15%) sjekket skattemeldingen etter at en 20 sek musikkvideo gikk sin seiersgang viralt.

Bidragsytere

  • Lars Mitlid
    Konsulent
  • Marte Heiersted
    Prosjektleder
  • Preben Moan
    AD
  • Camilla Bjørnhaug
    Tekstforfatter
  • Tommy
    Formgiver
  • Kim Jensen
    Lyd, komponist
  • Marianne Strandly
    Produsent
  • Christoffer Klungerbo
    Animatør
  • Roy Ranheim Kristoffersen
    Animatør
  • Frode Ekeberg
    3D/komp/render
  • Eirik Huse
    VFX