Mr. Nickens

11695 cb360 original
Sendt inn av
Anorak
Kunde
Kirkens Nødhjelp
Medieplassering
Facebook-annonsering og kino
Mål: Kirkens Nødhjelp (KN) vil at Norge skal investere mer av oljefondet i fattige land. 600 millioner mennesker mangler en skikkelig jobb og vi investerer kun 1% av oljefondet der det trengs mest. Målet var å påvirke regjeringen i perioden etter stortingsvalget, da regjeringserklæringen skulle utformes. Beskrivelse: Utfordringen til KN er den samme som for alle andre frivillige aktører; problemstillingene er ofte komplekse og dystre – og kampanjen blir gjerne deretter. Med tanke på kampanjens tematikk, var det desto viktigere å bryte med kategorien og presentere nordmenn for en annen og mer optimistisk side av Afrika. Vi ville vise mennesker som ønsker investeringer, ikke bistand. Mennesker med de samme drømmene som oss, men uten mulighetene. Fortellingen om Mr. Nickens er en fortelling langt fra sultne barn med fluer i ansiktet. Vekkerklokkemakeren fra Afrika bestemmer seg for å vekke norske politikere, men han trenger din hjelp. Filmen og kampanjesiden, www.sendenvekker.no, ble et verktøy for å samle inn underskrifter fra både medlemmer og sympatisører av Kirkens Nødhjelp. Før det avslutningsvis ble delt ut fysiske vekkerklokker til sentrale politikere under regjeringsforhandlingene. Effekt: Kampanjesiden hadde en konverteringsrate på 25% og i regjeringserklæringen lover den nye regjeringen å øke investeringene i fattige land: "Regjeringen vil opprette et investeringsprogram (...) med formål å investere i bærekraftige bedrifter og prosjekter i fattige land”.

Bidragsytere

  • Anders Gudmundstuen
    Art Director
  • Jon Aasgård
    Prosjektleder
  • Ola! Films Johannesburg
    Produksjonsbyrå
  • Babusjka
    Produksjonsbyrå
  • Hocus Focus
    Annet (må beskrives)
  • Stian Smestad
    Regissør
  • Good Morning
    Webutvikling
  • Jens Bjørklund
    Art Director
  • Kasper Amundsen Tuvnes
    Art Director
  • Torgeir Vierdal
    Konsulent