Nå er det vår tur til å gå

Sendt inn av
T/A POL
Kunde
NRK TV-aksjonen 2014
TV-aksjonen er NRK sin årlige innsamlingsaksjon. I år ble den tildelt Kirkens Nødhjelp og deres vannprosjekter. Målet for aksjonen var å samle inn 200 millioner kroner. Pengene skal gå til å bygge brønner og sikre 1 million mennesker tilgang på rent vann. For å nå det målet var vår oppgave å skaffe 100.000 bøssebærere. Et annen viktig oppgave til denne delen av kampanjen, var å øke andelen digitale registreringer av bøssebørere gjennom sosiale medier. Tidligere har rekruteringen i all hovedsak foregått analogt. Vi filmet Agnes, en 12 år gammel jente fra Tanzania, som går 5 timer hver eneste dag for å finne vann til familien sin. En brønn i hennes landsby vil forandre livet hennes totalt. Filmen ble en usminket dokumentar, minutt for minutt. Den ble lagt ut i sin helhet på kampanjesiden blimed.no Vi ba så folk om å være med å gjøre turen til Agnes kortere. For hver bøssebører som meldte seg, ble filmen, og Agnes sin tur, litt kortere. Målet var å redusere den fra 5 timer, til ett minutt. Resultatet : Full bøssebærerdekning var oppnådd etter 14 dager. Antall digitale registreringer har aldri vært høyere. Antall delinger i sosiale medier økte med 43% siden året før. Klikk på bannere med budskap om å bli bøssebærer, økte med over 100% fra 2013. Det ble satt ny innsamlingsrekord. Ikke minst. 200.000 flere mennesker enn planlagt får nå tilgang på rent vann.

Bidragsytere

  • Thorbjørn Ruud
    Art Director
  • Petter Bryde
    Tekstforfatter
  • Monika Augustsson
    Konsulent
  • Ina Egelandsdal
    Prosjektleder
  • Jone Fjellstad
    AD-assistent
  • POL
    Reklamebyrå
  • Jonathan Aglen
    Art Director
  • Daniel Eraker
    Tekstforfatter
  • Maren Jacobsen
    Ansvarlig hos kunde
  • Christian S. Lauritzen
    Grafisk Design
  • Ole Jakob Bøe Skatum
    Grafisk Design