Nissemor hjelper deg

322 c6c0b original
1082 8a46b original
Sendt inn av
Creuna AS
Kunde
Opplysningskontoret for Meieriprodukter
Ekstern url
http://melk.no/jul
Som de fleste andre har Opplysningskontoret for Meieriprodukter (OFM) de siste årene hatt julekalender på nett med daglige premier. Ut i fra statistikk kunne det se ut til at avsenderen OFM og budskap de ønsket å formidle forsvant til fordel for muligheten til å vinne premier. Vi kunne se at det var få som deltok i julekalenderen som besøkte flere sider på melk.no. På bakgrunn av dette stilte vi spørsmål ved verdien av antall besøk. Målsetningen i år var å lage en annerledes julekalender. I stedet for å fokusere på premier ønsket vi å skape en julekalender der vi tok utgangspunkt i selve julestria for både å skape en verdifull tjeneste og samtidig synliggjøre melk og meieriprodukters rolle i jula. Jula kommer som regel, ja nettopp som julekvelden på kjærringa. I den forbindelse ønsket vi å lage en tjeneste som tok for seg hele juleperioden fra 1. advent til 13. dag jul. Vi tok tak i merkedagene i jula, egne og andres tips, eller fallgruver i juleplanleggingen, samt julerelatert innhold OFM allerede satt på. Til sammen dannet dette grunnlaget for en juleplanlegger. Som ordet planlegger tilsier handler det om forberedelse. På bakgrunn av det bygget vi en varslingstjeneste som skulle være til hjelp i en travel juletid. ”Husk å kjøp lilla lys, i morgen er det første advent” og ”Husk å ta ut kalkunen av fryseren nå så den tiner og er klar til steking nyttårsaften” er eksempler på nyttige varslinger og som kan bidra til å gjøre jula mer oversiktlig og mindre stressende. Uten premier var det avgjørende å lage noe som gav brukerne verdi. Strategien var å skape en kontekst brukeren kunne kjenne seg igjen i, for så å sette inn melkerelaterte budskap i denne etablerte konteksten. Vi ønsket ikke å dytte budskapet på brukeren, men heller gi de muligheten til å aktivt velge det. Vi ønsket å skape engasjement og modus for å bygge dialog, samt øke mottakeligheten for budskap fra OFM i form av relaterte oppskrifter og matfaglig tips og råd.

Bidragsytere

  • Stian Krosby
    Art Director
  • Thomas Karlsen
    Annet (må beskrives)
  • Trine Weidal
    Konsulent
  • Lisbeth Fasting
    Prosjektleder
  • Anders Figenschow
    Webutvikling
  • Andreas Rønning
    Webutvikling
  • Eivind Svio
    Annet (må beskrives)
  • Andreas Frølich
    Tekstforfatter