Noas - et smykke for en flyktning

37578 6af9e original
Sendt inn av
Good Morning
Kunde
NOAS
Medieplassering
Facebook, Youtube og Noas nettsider, PR
Den mye omtalte smykkeloven i Danmark ble et symbol for handlinger som fratok folk på flukt både verdighet og rettigheter. Flere av de foreslåtte innstrammingene fra den norske regjeringen gikk enda lenger i å frata flyktninger grunnleggende rettigheter – og rammet særlig kvinner og barn. Målet med kampanjen var derfor å opplyse- og skape refleksjon rundt denne handlingen, samt å bedre debattklimaet og måten flyktninger blir omtalt på. Like viktig var det å gi NOAS spalteplass som foretrukken meningsbærer på området. Kampanjen var en ren sosiale medie-drevet PR-kampanje hvor Facebook-siden og filmen til NOAS var navet i aktiviteten. Etter at hovedfilmen var lansert, fylte vi på med bilder og småklipp fra både vanlige folk og kjendiser som postet sine bidrag på sine respektive sosiale kanaler. Der fortalte de om hvorfor de ville gi fra seg sitt mest dyrebare smykke og hva det betød for dem. På denne måten snudde vi smykkeloven på hodet og smykket ble i stedet et symbol for medmenneskelighet og samhold. Kampanjen ble avsluttet med utstilling og konsert på Det Norske Teatret. Dette var også startskuddet for en online auksjon på QXL hvor folk kunne by på smykkene som var blitt sendt inn i løpet av kampanjen.

Bidragsytere

  • Markus Lind
    Kreativ leder
  • Mai Bente Paulsen
    Annet (må beskrives)
  • Lise Dragland
    Tekstforfatter
  • Thea Bakken Granberg
    Producer
  • Marius Soma
    Regissør
  • Skjalg Molvær
    Filmfotograf
  • Rune Hagerup
    Producer
  • Thore Thomassen
    Musikk