Norgesbrød

18074 5687e original
18077 3f490 original
18080 4f63b original
Sendt inn av
Scandinavian Design Group/McCann
Kunde
Bakehuset
Medieplassering
17.02.2014 Butikk: Spar
Utgangspunktet for prosjektet var å utvikle et high-end brødkonsept for Spar. Målet var å utvikle en serie urnorske brød uten at man ble for lokalt forankret. Brødet ble fremstillt i tråd med gamle baketradisjoner.Det var i hovedsak gjennom utformingen og designet på brødposene man hadde mulighet til å fortelle konseptets historie. Folkeeventyrene er et av de kulturhistoriske aspektene som binder landet vårt sammen på tross av de store avstandene. Vi har en lang og stolt baketradisjon i Norge, og like lenge som det har blitt bakt brød har det blitt lagd brødfjeler. Også i år ligger det garantert brødfjøler under juletreet, slik det har gjort i mange generasjoner, kunstferdig skåret ut og merket med svipenn. Dette ble utgangspunktet for designløsningen. Det var ønskelig å skape et tydelig, rustikt og ærlig uttrykk. Fargeuttrykket er i hovedsak begrenset til bruk av svart, og bakgrunnen er hentet fra en gammel tresnitt-plate. Håndverkskvaliteten kommer godt frem i formspråket og papiret.

Bidragsytere

  • Mathias Disen
    Grafisk Design
  • Erling Norderud Hansen
    Grafisk Design
  • Caroline Von Hoyningen-Huun
    Konsulent
  • Karianne Stenby
    Prosjektleder
  • Mia Bergmann
    Ansvarlig hos kunde
  • Mathias Disen
    Kreativ leder