Norsk Juleindeks

29146 db444 original
Sendt inn av
Anorak
Kunde
MatPrat
Medieplassering
TV, SOME, nett og print
Matprat har som hovedoppgave å gi deg relevante oppskrifter hver dag. Da vi skulle igang med en julekampanje visste vi at "8 av 10 nordmenn synes jula starter for tidlig". Så hvordan leverer man relevante oppskrifter i en tid der noen pynter tre i oktober, mens andre kanskje ikke starter jula før julaften? Vi bestemte oss for å lage nye oppskrifter, basert på den faktiske julestemningen som landet vår var i. For å få til dette måtte vi først klare å finne svaret på hvordan man måler julestemning. Ved hjelp av den største datainnsamlingen som noen gang er gjort på området, målte vi Norges julestemning for første gang. Og vi gjorde det i realtid. Hvorfor? For å kunne gi folk oppskrifter med akkurat så mye, eller så lite, jul som de var klare for. Altså: Jo, mer julestemning, desto mer julete oppskrifter. Ved hjelp av: - Statistikkbyrået Opinion: som kvalitetsikret metoden og daglig ringte et representativt antall nordmenn. - Google: som leverte data over folks søkevaner. - Tidal: som fulgte med på hvor mye julemusikk som ble spilt. - Cappelen Damm: som gav oss tall på typisk julelitteratur. - Retriever - som overvåket medier og hva folk snakket om på sosiale medier - Matprat.no: hvor vi så hva folk søkte på og lagde av mat akkurat nå. Og utifra alle disse dataene så lagde vi Norskjuleindeks.no - verktøyet som ga oss ( og journalister) selve fasiten på hvor mye julestemning Norge var i - i realtid. Og slik kunne vi publisere oppskrifter basert på den faktiske julestemningen som målgruppen vår var i - hver eneste dag. Resultat Matprat er en oppskriftsportal som blir målt på antall besøkende og jula er den travleste tiden inne på matprat.no, men i år var den ekstra travel da nesten halve Norge var innom matprat.no. Besøkstall steg med hele 45% i forhold til tidligere år(uten å øke budsjettet).

Bidragsytere

  • Jimmy Royal: Charlotte Bakken
    Art Director
  • Anorak: Janne Espevalen
    Konsulent
  • Void: Anders Nærø Tangen
    Grafisk Design
  • Anorak: Jens-Petter Aarhus
    Kreativ leder
  • MatPrat: Mariann Sletten
    Ansvarlig hos kunde
  • Anorak: Hallvard Fjeldbraathen
    Tekstforfatter
  • MatPrat: Ragnhild Kolvereid
    Ansvarlig hos kunde
  • Anorak: Hanne C. Foss
    Prosjektleder
  • Void: Mikkel Lehne
    Prosjektleder
  • Void: Per Kristian Stoveland
    Annet (må beskrives)
  • Anorak: Henrik Røtjer Bredal Guderud
    Annet (må beskrives)
  • Jimmy Royal: Edle Bugge
    Art Director
  • Jimmy Royal: Gineline Kalleberg
    Prosjektleder