Norsk musikkarv

Sendt inn av
Tank Design AS
Kunde
Norsk musikkarv
Musikalsk kompleksitet i en moderne komposisjon. Norsk musikkarv ble igangsatt for å digitalisere og publisere musikken etter våre største komponister. Prosjektet er et samarbeid mellom de største universitetene i Norge, Norges musikkhøyskole og Nasjonalbiblioteket. Et av kravene til logomerket var å integrere den engelske versjonen av navnet. Vi valgte å se på kompleksitet som en positiv driver og et riktig fundament for formidling av noe så intrikat og omfattende som klassisk musikk. Ved å jobbe med idéen om logoen som et musikkstykke kunne man skape en komposisjon og rytme av det norske og det engelske som sammen danner en kompleks form med sterke assosiasjoner til noter, musikk og harmoni. Bokstavene er satt sammen slik at fontens seriffer hentyder til de 5 notelinjene som musikkstykker skrives på. Identiteten består av en visuell verktøykasse med logo, farge- og typografipalett, samt en fotobase. Fotoene er subtile studier av norsk natur, med en dybde som tilfører profilen den menneskelighet, undring og poesi som musikken gir oss. Norsk musikkarv skal fremstå som en seriøs kulturforvalter, men også formidle aktualitet for publikum i sin samtid. Formspråket gjenspeiler dette ved å hente inspirasjon fra historien og det klassiske, satt i en kontemporær ramme.

Bidragsytere

  • Ina Brantenberg
    Kreativ leder
  • Sunniva Djupedal de Villiers
    Grafisk Design
  • Tina Tømmeraas Aasvestad
    Annet (må beskrives)
  • Espen Gees
    Fotograf