Ny visuell identitet for Ridderrennet

Bj Aybm VM Ridderrennet Presentasjonsboard
Sendt inn av
Dinamo Design
Kunde
Ridderrennet
Ridderrennet startet i 1964 som et skirenn for blinde, men har utviklet seg til å bli verdens største vintersportsuke for personer med fysisk funksjonsnedsettelse, samt flere årlige aktiviteter De var utydelig og utdaterte, skuet bakover og opplevdes irrelevant for dagens målgrupper: deltakere/frivillige, bidragsytere/samarbeidspartnere opinion/offentligheten. Vi ønsket å flytte merkevaren fra sympati/handikapsport til inkluderende friluftsarrangementer/naturopplevelser. Innsikten avdekket at RR handlet om mer enn aktiviteter for funksjonshemmede. Verdien av å delta var stor for alle – uavhengig om man deltok som funksjonsnedsatt utøver, ledsager, frivillig, foresatt. Ridderrennet handlet om møter, utøverne følte seg mindre annerledes, men mestringsfølelsen gjaldt alle! Vi etablerte kommunikasjonskonseptet «Det er i møte med andre vi lærer mest om oss selv.» Basert på konseptet om “møter”, ønsket vi å bygge ned forskjellene mellom oss og dem, og bygge opp assosiasjonene om oss alle. Bærende ide og konsept ble å uttrykke mangfold i samspill. Ved å skreddersy en font med flere distinkte varianter av hver enkelt bokstav, viser vi hvordan ulike varianter møtes og skaper ord og mening. Mange av bokstavene er formet litt annerledes, men danner gjennom ulikhetene noe naturlig og eget, noe sant og sammensatt, noe ekstraordinært og litt magisk. Inspirert av skrift i naturmaterialer som å risse i trær, runeskrift, primstaven og en distinkt, klar, tydelig fargepalett fra norsk friluftsliv, la vi grunnlaget for en helt ny identitet.

Bidragsytere

  • Mads Øvergaard
    Lead Designer
  • Simen Grankel
    Konseptutvikling og rådgiver
  • Letters from Sweden
    Skriftdesign
  • Ivar Vereide
    Rådgiver
  • Hanne Løchen
    Prosjektleder
  • Janniche Larssen Bockmann
    Ansvarlig hos kunde