Nye rom - KORO

J W Xw Wq VR 3 Koro Neue lay out
J W Xw Wq VR 1 Koro Neue Concept
J W Xw Wq VR 2 Koro Neue lay out 1
J W Xw Wq VR 4 Koro Neue lay out2
J W Xw Wq VR 5 Koro Neue signage
J W Xw Wq VR 6 Koro Neue signage
J W Xw Wq VR 7 Koro Neue www tote
Sendt inn av
Neue Design Studio
Kunde
KORO
En identitet som skaper nye rom Problemstilling: KORO (Kunst i offentlig rom) produserer og finansierer kunst til offentlige rom i hele Norge. Oppdraget er å bidra til at flere mennesker får oppleve kunst. Kunst de kanskje ikke hadde forventet å møte, og kunst som kan bidra til nye opplevelser og tanker. Koro trengte en samlende identitet med en tydelig signatur som enkelt kunne beskrive deres samfunnsoppdrag. Identiteten måtte fungere mot offentlige myndigheter, mot kunstnere og kuratorer, samt være et utgangspunkt for formidling mot et bredt publikum. Løsning: "Koro skaper nye rom der mennesker og kunst møtes". Dette ble utgangspunktet for den visuelle identiteten. Konseptet ble etablert rundt et enkelt typografisk prinsipp; Text-wrap. Ved å bruke text-wrap som et verktøy for å dramatisere KORO sitt formål skapte vi et dogme der kunst alltid trumfer tekst i KORO sin visuelle kommunikasjon. Slik dyttes teksten rundt og skaper nye rom i layouten mellom bilder og typografi. Logoen ble designet på samme prinsipp, og blir et bilde på de fysiske og mentale rommene som skapes når kunsten møter publikum. Sammen med en nedstrippet fargepalett og typsnittet Spezia fra Lucie Type ble løsningen en dogmebasert identitet, der noen enkle regler skaper egenarten som skal til for å fortelle historien om de nye rommene KORO skaper.

Bidragsytere

  • Benjamin Stenmarck
    Grafisk designer
  • Lars Håvard Dahlstrøm
    Grafisk designer
  • Gørill Kvamme
    Rådgiver og prosjektleder