Oljeeventyret fortsetter

6243 d242e original
6244 e9011 original
6246 2df05 original
6249 c8353 original
6254 7b7c7 original
6262 c3133 original
6263 ca355 original
Sendt inn av
McCann/Drive/SDG
Kunde
Statoil ASA
Medieplassering
Printannonser i Aftenposten, Storbysamkjøringen, Dagbladet, Nord-Norge, onlineannonser samt reklamefilm på TV2, TVN, TV3, Discovery, Nat.Geo.
Alle i Norge kjenner Statoil. Og alle har en oppfatning av hva Statoil gjør, og av konsekvensene av det de gjør. Men Statoil har i liten grad kommunisert sin visjon for egen virksomhet og fremtid. Diskusjonen har gått mellom politikere, organisasjoner og andre synsere ­ med sine egne agendaer og konklusjoner. I 2011, tre år etter at de sist snakket om kjernevirksomheten sin på reklameplass, startet Statoil et nytt kommunikasjonsløp. Første fase besto av tradisjonelle "long-copy" helsides annonser i Norges største aviser, samt bannerannonsering og et landingssted der Statoilfolk og andre diskuterte energispørsmål i den Twitterbaserte #energidebatten. Kampanjen gikk på lufta forsommeren 2011, og var rettet mot dem som er mer enn gjennomsnittlig interesserte i energi- og klimaspørsmål. Statoil ønsker også å bygge sterke bånd til hele den norske befolkningen. I fase 2 på høsten 2011 ble derfor annonsene gitt mer oppmerksomhetsvekkende form, med kortere tekst i et nytt printformat (dobbel M25B). De lange tekstene og grafiske faktapresentasjoner ble flyttet til det oppdaterte nettstedet (goodideas.statoil.com/eventyret), hvor også #energidebatten fremsto i ny form. I tillegg produserte vi profilfilmen «Oljeeventyret fortsetter» med Trøbbel, Anne Sewitsky og de britiske animatørene i Studio AKA, der Statoils fremtidsvisjoner blir presentert på en folkelig og sjarmerende måte.

Bidragsytere

  • Hege Kathrine Johannessen
    Prosjektleder
  • Anders Aunbu
    Konsulent
  • Haldor Hårvik
    Planner
  • Ole Kristian Ellingsen
    Tekstforfatter
  • Morten Varhaug
    Art Director
  • Birgitte Kjersem Lund
    Art Director
  • Karin Tangerud
    Ansvarlig hos kunde
  • Ole Gunnar Dokka
    Ansvarlig hos kunde
  • Robert Radoli
    Tekstforfatter
  • Tone Humblen
    Art Director
  • Mediafront
    Produksjonsbyrå
  • Atle Skageng
    Kreativ leder
  • Trøbbel Film
    Produksjonsbyrå
  • Studio AKA
    Produksjonsbyrå
  • Anne Sewitsky
    Regissør
  • Miriam Pedersen Eeg
    Producer
  • Daniel Voldheim
    Annet (må beskrives)
  • Hocus Focus
    Annet (må beskrives)
  • David Prosser
    Annet (må beskrives)
  • Marc Craste
    Annet (må beskrives)
  • Nikki Kefford-white
    Producer
  • Andy Wilkin and Florian Mounie
    Annet (må beskrives)
  • Johann Johansson
    Musikk
  • David Kamp
    Annet (må beskrives)