Oljefondets alkoholproblem

Sendt inn av
Brunch Oslo
Kunde
Forut, IOGT Norge, Juvente, Blå Kors
Medieplassering
Facebook, instagram, twitter
I fattige land fører manglende alkohollovgivning og alkoholprodusentenes aggressive markedsføring til store samfunnsproblemer. Alkohol hindrer arbeidet for å nå FNs bærekraftsmål og er tett knyttet til alt fra sykdom og fattigdom til vold mot kvinner og trafikkulykker. Oljefondet har investert over 90 milliarder kroner i alkoholprodusenter som opererer i fattige land, noe som i praksis undergraver norsk bistandspolitikk. Vi bygger opp med den ene hånda, og river ned med den andre. Vår oppgave var å forklare denne litt kompliserte problemstillingen, og få flere nordmenn bry seg om den. Ideen: Vi satte norsk dobbeltmoral på utstilling ved å stille de ansvarlige til veggs. Bokstavelig talt. Kampanjen «Oljefondets alkoholproblem» tok utgangspunkt i tre veggmalerier malt i Uganda. Erna Solberg og Siv Jensen ble ufrivillige frontfigurer for norske investeringer, poserende med blå paraplydrinker og duggfriske halvlitere. For å skape et annerledes uttrykk med stoppeffekt kombinerte maleriene klisjeer man kjenner fra alkoholreklame med bootleg-estetikken i afrikansk veggmalertradisjon. Budskapene harselerte med Norges usammenhengende alkoholpolitikk. Kampanjen ble spredt av organisasjonene IOGT, Juvente, Blå Kors og Forut i egne kanaler, sosiale medier og presse. Ved juletider fulgte vi opp med et nytt maleri i Uganda, som også ble trykket som julekort til Oljefondets etikkutvalg og utvalgte politikere.

Bidragsytere

  • Markus Ivan Johansson
    Tekstforfatter
  • Simen Braathen
    Tekstforfatter
  • Bård Rostrup Gabrielsen
    Art Director
  • Sissel Pettersen
    Grafisk Design
  • Andrea Csak
    Prosjektleder
  • Mats Willassen
    Klipp
  • Nils Johan Garseg
    Ansvarlig hos kunde
  • Øyvind Endal
    Ansvarlig hos kunde