Oppvarmingsband

22639 b044d original
Sendt inn av
Christian Lindvik
Kunde
bandORG
Medalje
Gullblyanten 2014
Sølv, Young Lions Cyber
Det finnes nærmere 10.000 aktive band i Norge, som alle har den samme drømmen - de ønsker å slå igjennom og spre musikken sin. Men det er mye som skal klaffe for å bli lagt merke til i en jungel av andre artister som vil akkurat det samme. Som så mange andre bransjer, har også musikkbransjen de siste årene endret seg radikalt. Publikum strømmer ikke lenger bare til Madison Square Garden og O2 Arena. Målgruppen, såvel som millioner av musikkfans over hele verden, logger seg daglig på YouTube for å se musikkvideoer, og ikke minst liveopptredener, fra sine favorittartister. En viktig katalysator for uetablerte musikere har i alle år vært å få varme opp for større navn. De får vist seg for potensielle fans og bevist at de har noe i bransjen å gjøre. For å bevise at Bandorg er en organisasjon som støtter norske artister, skal de kjøpe opp annonsetiden i forkant av kjente artisters musikkvideoer og liveopptredener på Youtube. Deretter inviteres små og ukjente norske band til å varme opp for superstjernene. Der oppvarmingsband før i tiden gav alt på scenen for å unngå å bli buet ut, må disse bandene nå kjempe mot Skip-knappen og beholde publikums gunst. I kampanjeperioden måler bandorg hvilke band som i snitt klarer å holde lengst på publikumet. Slik vil Bandorg også kåre Norgest beste oppvarmingsband som får varme opp for deres største artist; Kvelertak. På denne måten kan bandorg levere på sitt budskap, og hjelpe ukjente band på veien til stjernehimmelen.

Bidragsytere

  • Thea Tovshus
    Art Director
  • Christian Lindvik
    Art Director