Ringnes ØL

Sendt inn av
Scandinavian Design Group AS
Kunde
Ringnes AS
Tradisjonelt sett er det norske ølmarkedet sterkt påvirket av regionale merkevarer. Ringnes har en lang historie, både som bryggeri og som merkevare. Ringnes bærer på mye bryggerikunnskap og har mange verdier å bygge på. Det var sterke krav til merkets tydelighet i designet. Ringnes blir mindre synlig i butikk på grunn av manglende struktur. Ringnes Redesign ble initiert for å skape en tydeligere merkevare og mer synlighet i butikk. I markedssituasjonen er det mange aktører og mange ønsker å skape et produkt som er assosiert med viktige ølverdier som tradisjon, maskulinitet og kvalitet. Ringnes har tradisjoner fra 1877 og det er det nye designets oppgave å kommunisere dette, sammen med strukturlikhet på tvers av varianter og nærsignaler hvor semiotiske variabler som medaljer, ølranker etc. er ton i ton for å skape Ringnes sin autensitet. Designet bygger på to viktige strategiske variabler; hovedfarge og visuelle elementer som formidler verdier. Fargen ble valgt som begrunnes i at rødt - i motsetning til gull – er en farge som representerer merket på en bedre måte (øl er mer folkelig enn det gull representerer). Rødt er som kjent også oppmerksomhetsskapende og dermed underbygger den strategiske utfordringen om å skape synlighet og tydelighet i hyllen. De visuelle elementene ble grundig analysert og bearbeidet til å kommunisere tradisjon, kvalitet og maskulinitet. Elementene har blitt tilført designet på en slik måte at de synes kun når du er nær boksen; når du holder designet og drikker innholdet. Vi tror at designet er med på å påvirke smakspersepsjonen, samtidig som vi ønsket at designet skulle synes fra avstand. Den opprinnelige Ringnes logoen fra 1877, har i årenes løp vært i stadig forandring. Basert på de historiske variablene er logoen justert for å kommunisere autentisitet samtidig som den ikke virker utdatert. I tillegg er logoens tyngde bevart for å bevare gjenkjennbarheten fra den forrige varianten, selv om både bølgen og skjoldet er fjernet. Bølgen og “kursivitetet” stammer opprinnelig fra reklamestrategien på midten av 90 -tallet (Norwegian stiffness), og oppfattes ikke lenger som relevant.

Bidragsytere

  • Martin Gran
    Konsulent
  • Johnny Ottesen
    Ansvarlig hos kunde
  • Erling Norderud Hansen
    Grafisk Design
  • Eirik Seu Stokkmo
    Grafisk Design
  • Mathias Disen
    Grafisk Design
  • Henning Arnesen
    Annet (må beskrives)
  • Evelyn Wulff
    Prosjektleder