Rosa Sløyfe 2016

Sendt inn av
JCP Nordic
Kunde
Brystkreftforeningen
Medieplassering
Ingen
Rosa sløyfe-aksjonen 2016 handlet om arvelig brystkreft og ble lansert med en film som skulle opplyse og vise at å dele informasjon om arv kan redde liv. I noen tilfeller skyldes brystkreft arvelige genfeil. Dette påvirker ca. 10.000 mennesker i Norge. Jenter som arver denne genfeilen fra enten mor eller far har opptil 65 % sjanse for å utvikle brystkreft, og en enda større sjanse for å videreføre genet til sine barn. Målet med kampanjen var å øke bevisstheten rundt dette spørsmålet og å motivere folk til å diskutere det som kan være arvelig, for å eventuelt kunne oppdage om genfeilen eksisterer i deres egen familie. Kunnskap om din families krefthistorie kan derfor redusere risikoen og forbedre prognosen for brystkreft. For å kommunisere dette vi ønsket å ha en positiv vinkling på det som kan være arvelig fra en generasjon til den neste. Vi spurte 3 kvinner med genfeilen om hva de føler om det å ha gitt det videre til sine barn. Som en overraskelse, spurte vi barna deres hva de tenkte om det de hadde arvet fra sine foreldre. Det muterte kreftgenet var selvfølgelig ikke hva barna svarte. Resultatet ble en oppløftende titt på en alvorlig og kompleks sykdom, som får deg til å tenke på hva du kan ha arvet fra familien din.

Bidragsytere

  • Paul Little
    Kreativ leder
  • Kristine Nergaard
    Art Director
  • Fantefilm
    Produksjonsbyrå
  • JCP
    Produksjonsbyrå
  • Jesper Sundnes
    Tekstforfatter
  • Trine Tolfsby
    Prosjektleder