Ruth-Tine

Sendt inn av
TRY
Kunde
Helsedirektoratet
Du glemmer ikke å ta med deg bestevennen din fra gaten og inn på flyet, og du setter ikke igjen barnet ditt i en butikk på kjøpesenteret. Da Helsedirektoratet ønsket å minne folk på å ikke glemme de gode koronarutinene, valgte vi å spille på nettopp dette. <br /><br />Starten av sommeren 2021 var preget av lave og synkende smittetall, og det norske folk gledet seg til norgesturer, hytteferier og mye sosialt. Samtidig som vi alle var lei av restriksjoner, begrensninger og sosial distansering var det flere som syns det var ubehagelig at så mange plutselig kunne oppholde seg på samme sted. Derfor ønsket Helsedirektoratet å minne folk på å ta med seg de gode rutinene inn i sommeren, og fortsette å holde avstand og vaske hender. <br /> <br />Løsningen vår ble å personifisere rutinene ved å gi dem navnet «Ruth-Tine». Det ga oss et kreativt spillerom som lot oss presentere budskapet på en humoristisk måte. Gjennom konseptet bygde vi et lettbent historiefortellings-univers som passet perfekt til lydformatet. Vi aktualiserte temaet ved å skape situasjoner hvor Ruth-Tine ble gjenglemt på forskjellige steder som speilet folks sommerferieplaner. Kampanjen gjorde det mulig for Helsedirektoratet å minne folk på rutinene, uten å måtte veive med pekefingeren.

Bidragsytere

  • Kristine Eikenes
    Rådgiver og Prosjektleder
  • Arne Eggen
    Konsulent
  • Håvard Nærdal
    Kreatør
  • Norunn Blichfeldt Schjerven
    Kreatør
  • David Alexander Leithe
    Kreatør
  • Sondre Gogstad
    Kreatør