RYGR Brygghús

Sendt inn av
Oscar Michaelsen
Kunde
Norske Bryggerier
I et modent marked som dette, var utfordringen med dette prosjektet knyttet til å utvikle en identitet som står tydelig ut fra konkurrerende lokal bryggerier. Som på samme tid reflekterer en identitet som rogalendinger kan relatere seg til. I tillegg er det viktig å skape et visuelt univers som kan gi rom for innovasjoner, som tydeliggjør en bredde i porteføljen, men som samtidig fremstår tydelig som en sterk merkevare. I en Navnet Rogaland kommer fra "Rygere" og "Rygr" som i vikingtiden var et navn som gjenspeiler det faktumet at befolkningen i regionen dyrket rug (rye). Vi ønsket Brygghús et alternativ til bryggeri fordi ordet minnet om langhus som vikingene bodde i og gir assosiasjoner til det Norrøne språket. Årstallet 872 har også en viktig historisk tilknytning til regionen, - slaget ved Hafrsfjord som samlet Norge til ett rike. Selve logoen er designet med utgangspunkt i det faktum at vikingene først og fremst var handelsmenn og meget dyktige håndverkere. Fokus på sverd ble for nært knyttet til det misoppfattede krigerske omdømme vikingene har fått, med drap og plyndring. Øks er derfor brukt som et symbol i logoen som tegn på godt håndverk. Selve bryggeriet ligger også ved Øksnevad. Bruken av skjold med mønster og fargesystem var et takknemlig element å benytte for å særprege hver variant, ettersom vikingenes tradisjonsrike skjold var særdeles fargerike og mønster-kombinasjonene mange. Konsept får RYGR til å fremstå med et moderne forenklet uttrykk, med en tung historisk og kulturell forankring, som passer et lokalt håndverksbryggeri godt.

Bidragsytere

  • Oscar Michaelsen
    Konsulent
  • Geir Solem Lysbakken
    Grafisk Design
  • Marius Wathne
    Annet (må beskrives)
  • Sune Parker
    Ansvarlig hos kunde