«Det moderne øye» sett gjennom et moderne øye

Sendt inn av
Reklamebyrået Ernö AS
Kunde
Munch-museet
Medieplassering
Egen nettside
Bakgrunn: Selv om Munch-museet huser noe av verdenshistoriens mest anerkjente kunst, blir det sett på som gammeldags og kjedelig – særlig blant unge mennesker. Vandreutstillingen «Det moderne øye» viser hvordan Edvard Munch omfavnet ny teknologi, og hvordan han brukte film og foto til å finne nye uttrykk og mening i kunsten sin. I forbindelse med åpningen, ønsket Munch-museet å nå fram til et nytt og yngre publikum. Oppgave: Hvordan kunne vi, med et minimalt budsjett, få unge besøkende til å engasjere seg i utstillingen, og få øynene opp for Edvard Munchs kunst? Idé: Vi overtalte museet til å midlertidig oppheve det strenge fotoforbudet inne i museumslokalene, slik at Instagram-brukere kunne ta bilder av de utstilte verkene, tolke dem, og gi dem ny mening gjennom sine egne hashtags og captions. Alle bidrag merket #detmoderneøye fikk plass i en separatutstilling på nett. Resultater: I tillegg til en mer spennende museumsopplevelsen for unge Instagram-brukere, beviste vi også at Munch-museet ikke er så umoderne som ryktet skal ha det til. Over 400 bidrag har blitt publisert på Instagram, og utstillingen ligger ann til å bli den best besøkte vinterutstillingen i museets historie – med en solid økning i antall unge publikummere.

Bidragsytere

  • Aagot Skjeldal
    Konsulent
  • Ingvild Andersen
    Prosjektleder
  • Ulrik Solum Waagseter
    Tekstforfatter
  • Sindre Veseth Foss
    Art Director
  • David Richardson
    AD-assistent
  • Knut-Ole Mathisen
    AD-assistent
  • Hanne Rønning Jorud
    AD-assistent
  • Bård Hammervold
    Ansvarlig hos kunde
  • Gitte Skilbred
    Ansvarlig hos kunde
  • Dbate
    Produksjonsbyrå
  • Jarle Moe
    Webutvikling
  • Helge Dahle
    Annet (må beskrives)
  • Dagmar Kollstrøm
    Tekstforfatter
  • Trond Vestengen
    Art Director