Shortcut rekrutterer ærlig

Sendt inn av
John Eivind Hallén
Kunde
Shortcut AS
Medieplassering
To helsidesannonser i Dagens Næringsliv
Shortcut ønsker å ansette over 100 mennesker ved å bevisst velge gal kanal og galt budskap. Kandidatene Shortcut er ute etter er unge, høyt utdannede og svært ettertraktede – millenials. Deres generasjon er kritisk til tradisjonell kommunikasjon, og næringslivet i sin helhet. Det holder ikke å si «ungt og dynamisk miljø» i stillingsannonsen, for at de skal tro på det. Så hvordan fremstå som troverdig? Målgruppen leser ikke Dagens Næringsliv. Vi gikk ut med et annonsestunt i nettopp Dagens Næringsliv: To helsidesannonser tilsynelatende rettet mot direktører – der vi snakker utilslørt om hva vi står for og hvem vi er. Ved å utfordre ideen om at kunden alltid har rett, på direktørenes hjemmebane, beviser vi at vi deler millenials’ verdier og holdninger. Gjemt i direktørannonsen var det også en liten tekst om at Shortcut ansetter 100 nye medarbeidere. Kampanjen nådde målgruppen ved at venner tipset om at her er det et OK selskap som søker folk, og de blir en troverdig avsender av dette budskapet, i stedet for en kjip annonse man ikke tror på. Resultatet lot ikke vente på seg – vi ble nedringt av potensielle kunder, og vi har aldri opplevd større mengde arbeidssøkende.

Bidragsytere

  • John Eivind Hallén
    Tekstforfatter
  • John Eivind Hallén
    Art Director
  • John Eivind Hallén
    Ansvarlig hos kunde
  • Pål Andre Løberg
    Prosjektleder