Sjakkroboten Caruana

Sendt inn av
Hyper
Kunde
SOL.no
Medieplassering
Publisert på SOL.no som nyhetssak
I et sjakk-VM der finalen ble sendt direkte på statskanalen, med landets største avis som hovedsponsor lurte den lille nyhetssiden SOL.no på hvordan de kunne ta sin plass i årets største idrettsbegivenhet. Sjakk på det høyeste nivået i verden er noe ingen helt forstår seg på. Kanskje var det derfor sjakkcomputerene Stockfish og Sesse fikk nesten like mye oppmerksomhet som verdensmesteren og utfordreren i mediene. SOL.no samler nyheter med en egenutviklet søkealgoritme. Etter 11 remiser foreslo vi å skape en nyhet. En helt ny søkealgoritme til alle som ikke forstår helt hva som foregår på brettet. Vi lagde sjakkroboten «Caruana.». En sjakkrobot som leter og finner dårlige trekk med like høy presisjon som Stockfish og Sesse. Sjakkroboten «Caruana» lot alle og enhver få følelsen av å være god i et spill ingen helt forstår. Møtet mellom et Norge bergtatt av sjakk og planetens dårligste sjakkrobot var en hit. På de 4 dagene mellom parti 11 og da Carlsen sto igjen som verdensmester var nordmenn inne og banket «Caruana» 55000 ganger. Den gjennomsnittlige besøkstiden på siden var 6 minutter og 40 sekunder. Det var også SOL.no mest besøkte side i kampanjeperioden.

Bidragsytere

  • HYPER
    Reklamebyrå