Skeid mot Qatar

Sendt inn av
Ring 2
Kunde
Skeid Fotballklubb
Skeid er en klubb med et stort sosialt engasjement, og en av de første som tok til orde for en boikott av Qatar-VM. Etterhvert som mesterskapet nærmet seg, var medienes dekning i all hovedsak fokusert rundt antallet arbeidere som hadde omkommet, og ikke menneskene bak tallene. Mye av årsaken er at migrantarbeiderne og pårørende til de som har omkommet, ikke ønsker å komme på kant med arbeidsgivere eller lokale myndigheter. De er rett og slett for fattige til å miste jobben, eller gå glipp av eventuelle erstatningsutbetalinger. Heller enn kalde fakta ønsket derfor Skeid å rette fokus mot nettopp disse. Enkeltindivider som har mistet livet under bygging av stadionanlegg og infrastruktur. I samarbeid med en gruppe gravende journalister, fant vi fram til migrantarbeidere som hadde omkommet på jobb, og klarte å få tilgang på fortellingene til familiene deres. Disse dannet så rammen rundt siste hjemmekamp. Hele miljøet rundt klubben involverte seg for å lage en verdig markering. I tillegg til foredrag, var området preget med plakater av migrantarbeiderne. Reklame rundt banen var erstattet med FN-erklæringen om arbeideres rettigheter, plassert ved siden av Qatar-hovedsponsor Coca Cola. Kampprogrammet hadde to forsider, og migrantarbeiderne ble viet samme oppmerksomhet som spillerne. Men i sentrum for det hele var et draktstunt, som raskt spredde seg i sosiale medier og til alle de store nyhetskanalene...

Bidragsytere

  • Hans Magne Ekre
    Kreatør
  • Alexander Gjersøe
    Kreatør
  • PK Voss Halvorsen
    Rådgiver
  • Ina Egelandsdal
    Prosjektleder
  • Daniel Holmeide-Strand
    Ansvarlig hos kunde
  • Jørgen W Bjerke
    Ansvarlig hos kunde