Som KF-medlem får du eksponering på Kreativt Forum og i vår byråguide, faglig inspirasjon og sosialt påfyll, i tillegg til praktisk informasjon om juridiske avtaler og bransjestandarder.
Skeid er en klubb med et stort sosialt engasjement, og en av de første som tok til orde for en boikott av Qatar-VM. Etterhvert som mesterskapet nærmet seg, var medienes dekning i all hovedsak fokusert rundt antallet arbeidere som hadde omkommet, og ikke menneskene bak tallene.
Mye av årsaken er at migrantarbeiderne og pårørende til de som har omkommet, ikke ønsker å komme på kant med arbeidsgivere eller lokale myndigheter. De er rett og slett for fattige til å miste jobben, eller gå glipp av eventuelle erstatningsutbetalinger. Heller enn kalde fakta ønsket derfor Skeid å rette fokus mot nettopp disse. Enkeltindivider som har mistet livet under bygging av stadionanlegg og infrastruktur.
I samarbeid med en gruppe gravende journalister, fant vi fram til migrantarbeidere som hadde omkommet på jobb, og klarte å få tilgang på fortellingene til familiene deres.
Disse dannet så rammen rundt siste hjemmekamp. Hele miljøet rundt klubben involverte seg for å lage en verdig markering. I tillegg til foredrag, var området preget med plakater av migrantarbeiderne. Reklame rundt banen var erstattet med FN-erklæringen om arbeideres rettigheter, plassert ved siden av Qatar-hovedsponsor Coca Cola. Kampprogrammet hadde to forsider, og migrantarbeiderne ble viet samme oppmerksomhet som spillerne. Men i sentrum for det hele var et draktstunt, som raskt spredde seg i sosiale medier og til alle de store nyhetskanalene...