Smaksguiden

44679 1e3f2 original
Sendt inn av
Neue Design Studio
Kunde
Oslo-Filharmonien
Arbeidet sees på ofo.no/no/smaksguide-var-2018. Oslo-Filharmonien får ofte høre at produktet deres er vanskelig tilgjengelig for nye interesserte. Hva skjer når noen får lyst til å oppleve Filharmonien og tar opp sesongboken for å finne en orkesterkonsert? De må velge mellom en drøss konserter som er svært forskjellige, med musikk skrevet med 300 års mellomrom. Oslo-Filharmonien stilte seg spørsmålet: Hva om folk som ikke kjenner klassisk musikk kunne bruke sin egen personlige musikksmak til å finne konserter de liker? Hva om Oslo-Filharmonien kunne veilede dem? Med en smaksguide. Hvordan setter man et visuelt univers for en opplevelse som først og fremst skal være drevet av-, og ha fokus på lyd? Hvordan forholder man seg-, og tar stilling til musikk uten å la visuelle føringer påvirke ens subjektive opplevelse av musikk? Vårt konsept ble å bygge et univers hvor kun det nødvendigste er tatt med, hvor fokus er på den musikalske opplevelsen, fri for distraksjoner. Med få virkemidler har vi bygget en responsiv og sømløs løsning som visuelt drar veksler på identiteten til Oslo-Filharmonien og samtidig henter inspirasjon fra geometrisk minimalisme man ofte ser i plateomslag for klassisk musikk. Rapporten brukeren får avslutningsvis kan deles, og inneholder broer til relevante konserter og konverterer slik til billettsalg. I tilbakemeldingene fra brukertester, og i den strategiske og kreative prosessen forøvrig var det et ønske om en mer utfyllende og dyptgående resultatrapport avslutningsvis. En rapport som benyttet mer avanserte algoritmer for å "avsløre" noe om deg som lytter og gi deg innsikt om din musikksmak som du ikke hadde fra før av. I denne omgang var det ikke fullt ut ressurser til dette, men det er med i planleggingen for neste versjon.

Bidragsytere

  • Alexander Bech, Værsågod
    Annet (må beskrives)
  • Fred-Olav Vatne, Oslo-Filharmonien
    Annet (må beskrives)
  • Erlend Istad
    Annet (må beskrives)